Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Tania Miller, fot. Todd Rosenberg

Koleje losu nierozerwalnie związały ostatni, nieukończony przez Karłowicza poemat symfoniczny z jego tragiczną śmiercią w lawinie śnieżnej u stóp Małego Kościelca w 1909 roku. To właśnie rękopis Epizodu na maskaradzie znaleziono na biurku kompozytora w zakopiańskiej willi „Lutnia” tuż po dramatycznym wypadku. Utwór dokończył i zinstrumentował Grzegorz Fitelberg, przyjaciel Karłowicza i gorący orędownik wybitnego talentu młodego twórcy. Kompozycja, ujęta w schemat allegra sonatowego, zachwyca dźwiękową wyobraźnią autora, mistrzostwem pracy przetworzeniowej i perfekcyjnym operowaniem aparatem wielkiej orkiestry.

Kantata Carla Orffa z 1936 roku bywa określana mianem najbardziej „nadużywanego” utworu w historii muzyki. Nie sposób zliczyć kontekstów (przede wszystkim filmowych i reklamowych), w które ta nadzwyczaj sugestywna i charakterystyczna kompozycja została wpleciona. Co sprawiło, że umuzycznione przez Orffa poezje trzynastowiecznych wagantów stały się tak inspirujące i atrakcyjne? Wielki aparat wykonawczy z potężnym chórem i rozbudowaną perkusją, archaizacje, motoryczna rytmika, wreszcie teksty nasycone sarkastycznym, obrazoburczym żartem i erotyką daleką od subtelności, niekiedy zaś bliskie moralitetom – wszystkie te elementy złożyły się na trwający do dziś i bezprecedensowy w historii muzyki sukces dzieła Orffa.
 

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Zamknij

Danuta Chmurska

Dyrygent, dyrektor artystyczna Chóru Artos, prezes Towarzystwa Muzycznego ARTOS im. Władysława Skoraczewskiego. Od dzieciństwa związana jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie; początkowo śpiewała w chórze dzięcięco-młodzieżowym pod dyrekcją Skoraczewskiego, potem była asystentką Romualda Miazgi, a od 1981 roku do chwili obecnej pracuje jako pedagog muzyczny – specjalista przygotowujący partie dziecięce (solowe i chóralne) do spektakli operowych, baletowych i teatralnych oraz w utworach oratoryjno-kantatowych (m.in. Turandot Giacoma Pucciniego, Carmen Georges’a Bizeta, Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego, Borys Godunow Modesta Musorgskiego, Król Roger Karola Szymanowskiego, Dama pikowa i Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego, Bramy raju Joanny Bruzdowicz, Wozzeck Albana Berga, Requiem dla ikony Katarzyny Głowickiej, Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale Jana Stefaniego). Współpracowała z wieloma znakomitymi dyrygentami, takimi jak Jacek Kaspszyk, Tadeusz Wojciechowski, Tomasz Radziwonowicz, Gabriel Chmura, często zyskując ich uznanie. Do największych dokonań chóralnych zalicza przygotowanie takich dzieł, jak Requiem i Msza „Koronacyjna” Wolfganga Amadeusa Mozarta, Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego oraz partii dziecięcych VIII Symfonii Gustava Mahlera i utworu Martina Palmeri’ego – Misa a Buenos Aires – Misatango, który Chór Artos wykonał w nowojorskiej Carnegie Hall na zaproszenie kompozytora.

Prowadząc chóry Towarzystwa Muzycznego ARTOS, Danuta Chmurska inicjuje i organizuje koncerty oraz inne wydarzenia artystyczne. Dzieci, młodzież i dorosłych uczy operowania głosem, interpretacji, wyrazu artystycznego w duchu patrona Towarzystwa i swego mistrza – Władysława Skoraczewskiego.

 

[2023]