Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Tania Miller, fot. Todd Rosenberg

Koleje losu nierozerwalnie związały ostatni, nieukończony przez Karłowicza poemat symfoniczny z jego tragiczną śmiercią w lawinie śnieżnej u stóp Małego Kościelca w 1909 roku. To właśnie rękopis Epizodu na maskaradzie znaleziono na biurku kompozytora w zakopiańskiej willi „Lutnia” tuż po dramatycznym wypadku. Utwór dokończył i zinstrumentował Grzegorz Fitelberg, przyjaciel Karłowicza i gorący orędownik wybitnego talentu młodego twórcy. Kompozycja, ujęta w schemat allegra sonatowego, zachwyca dźwiękową wyobraźnią autora, mistrzostwem pracy przetworzeniowej i perfekcyjnym operowaniem aparatem wielkiej orkiestry.

Kantata Carla Orffa z 1936 roku bywa określana mianem najbardziej „nadużywanego” utworu w historii muzyki. Nie sposób zliczyć kontekstów (przede wszystkim filmowych i reklamowych), w które ta nadzwyczaj sugestywna i charakterystyczna kompozycja została wpleciona. Co sprawiło, że umuzycznione przez Orffa poezje trzynastowiecznych wagantów stały się tak inspirujące i atrakcyjne? Wielki aparat wykonawczy z potężnym chórem i rozbudowaną perkusją, archaizacje, motoryczna rytmika, wreszcie teksty nasycone sarkastycznym, obrazoburczym żartem i erotyką daleką od subtelności, niekiedy zaś bliskie moralitetom – wszystkie te elementy złożyły się na trwający do dziś i bezprecedensowy w historii muzyki sukces dzieła Orffa.
 

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Zamknij

Chór Chłopięcy Artos im. Władysława Skoraczewskiego przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

Został założony w 2011 roku przez Danutę Chmurską i kontynuuje tradycję naturalnego obcowania dzieci z muzyką, zapoczątkowaną kilkadziesiąt lat temu przez znakomitego patrona zespołu – Władysława Skoraczewskiego (solistę Opery Warszawskiej, harcmistrza i wspaniałego wychowawcę młodzieży).

Chór bierze udział przede wszystkim w spektaklach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, takich jak Carmen Georges’a Bizeta, Madame Butterfly, La Boheme, Tosca i Turandot Giacoma Pucciniego, Król Roger Karola Szymanowskiego, Jacob Lenz Wolfganga Rhima, Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego, Kurt Weil (tryptyk baletowy), Umarłe miasto Ericha Wolfganga Korngolda, Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta, Carmina burana Carla Orffa.

Chłopięcy Chór Artos współpracuje również z Filharmonią Narodową, Sinfonią Iuventus, Orkiestrą Sinfonia Viva, jak również uczestniczy w wielu nagraniach ścieżek dźwiękowych do filmów, słuchowisk oraz reklam.

 

[2023]