Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Tania Miller, fot. Todd Rosenberg

Koleje losu nierozerwalnie związały ostatni, nieukończony przez Karłowicza poemat symfoniczny z jego tragiczną śmiercią w lawinie śnieżnej u stóp Małego Kościelca w 1909 roku. To właśnie rękopis Epizodu na maskaradzie znaleziono na biurku kompozytora w zakopiańskiej willi „Lutnia” tuż po dramatycznym wypadku. Utwór dokończył i zinstrumentował Grzegorz Fitelberg, przyjaciel Karłowicza i gorący orędownik wybitnego talentu młodego twórcy. Kompozycja, ujęta w schemat allegra sonatowego, zachwyca dźwiękową wyobraźnią autora, mistrzostwem pracy przetworzeniowej i perfekcyjnym operowaniem aparatem wielkiej orkiestry.

Kantata Carla Orffa z 1936 roku bywa określana mianem najbardziej „nadużywanego” utworu w historii muzyki. Nie sposób zliczyć kontekstów (przede wszystkim filmowych i reklamowych), w które ta nadzwyczaj sugestywna i charakterystyczna kompozycja została wpleciona. Co sprawiło, że umuzycznione przez Orffa poezje trzynastowiecznych wagantów stały się tak inspirujące i atrakcyjne? Wielki aparat wykonawczy z potężnym chórem i rozbudowaną perkusją, archaizacje, motoryczna rytmika, wreszcie teksty nasycone sarkastycznym, obrazoburczym żartem i erotyką daleką od subtelności, niekiedy zaś bliskie moralitetom – wszystkie te elementy złożyły się na trwający do dziś i bezprecedensowy w historii muzyki sukces dzieła Orffa.
 

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Zamknij

Adam Kutny

Artysta odnosi sukcesy na scenie Staatsoper Unter den Linden, występując w wielu rolach, takich jak Fiorillo (Cyrulik sewilski Gioachina Rossiniego), Liberto, Lucano (Koronacja Poppei Claudia Monteverdiego), Papageno (Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta), Marcello (La Boheme Giacoma Pucciniego), Heerufer des Königs (Lohengrin Richarda Wagnera) i Belcore (Napój miłosny Gaetana Donizettiego).

Śpiewał także partię Tezeusza w operze Jeana-Philippe’a Rameau Hippolyte et Aricie z Freiburger Barockorchester pod dyrekcją sir Simona Rattle’a.

Adam Kutny występował niejednokrotnie w salach koncertowych, biorąc udział w wykonaniach takich dzieł, jak Messa di Gloria Pucciniego z Liverpool Philharmonic pod dyrekcją Dominga Hindoyana, Cantata profana Béli Bartóka i Msza C-dur Ludwiga van Beethovena z Radio Filharmonisch Orkest pod batutą Kariny Canellakis, a ostatnio Te Deum Antona Brucknera z zespołami Groot Omroepkoor i Radio Filharmonisch Orkest (dyr. Vasily Petrenko).

W Polsce debiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie jako solista w spektaklu Carmina burana pod dyrekcją Lorenza Passeriniego (2019). W Operze Wrocławskiej wystąpił jako Hrabia Almaviva (Wesele Figara Mozarta), a w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach śpiewał partię basową Stabat Mater Karola Szymanowskiego (dyr. Jarosław Szemet). W Filharmonii Narodowej i Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina uczestniczył w wykonaniach obu Pasji Johanna Sebastiana Bacha, IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, IV Symfonii „Sinfonia de motu” Wojciecha Kilara oraz Uczty Baltazara Williama Waltona.

Adam Kutny jest laureatem, m.in. The Queen Sonja International Music Competition w Oslo, nagrody specjalnej „Mercedes Vinas” w 53. International Vocal Competition Francisco Viñas in Barcelona oraz Grand Prix w Imrich Godin International Vocal Competition Iuventus Canti w Vráble na Słowacji.

 

[2023]