Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Tania Miller, fot. Todd Rosenberg

Koleje losu nierozerwalnie związały ostatni, nieukończony przez Karłowicza poemat symfoniczny z jego tragiczną śmiercią w lawinie śnieżnej u stóp Małego Kościelca w 1909 roku. To właśnie rękopis Epizodu na maskaradzie znaleziono na biurku kompozytora w zakopiańskiej willi „Lutnia” tuż po dramatycznym wypadku. Utwór dokończył i zinstrumentował Grzegorz Fitelberg, przyjaciel Karłowicza i gorący orędownik wybitnego talentu młodego twórcy. Kompozycja, ujęta w schemat allegra sonatowego, zachwyca dźwiękową wyobraźnią autora, mistrzostwem pracy przetworzeniowej i perfekcyjnym operowaniem aparatem wielkiej orkiestry.

Kantata Carla Orffa z 1936 roku bywa określana mianem najbardziej „nadużywanego” utworu w historii muzyki. Nie sposób zliczyć kontekstów (przede wszystkim filmowych i reklamowych), w które ta nadzwyczaj sugestywna i charakterystyczna kompozycja została wpleciona. Co sprawiło, że umuzycznione przez Orffa poezje trzynastowiecznych wagantów stały się tak inspirujące i atrakcyjne? Wielki aparat wykonawczy z potężnym chórem i rozbudowaną perkusją, archaizacje, motoryczna rytmika, wreszcie teksty nasycone sarkastycznym, obrazoburczym żartem i erotyką daleką od subtelności, niekiedy zaś bliskie moralitetom – wszystkie te elementy złożyły się na trwający do dziś i bezprecedensowy w historii muzyki sukces dzieła Orffa.
 

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Zamknij

Bartosz Michałowski

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Choru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie, m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii. Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego.

Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022. Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Opus 966” oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chorem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Zoltana Kodálya i Aleksandra Grieczaninowa, Petite messe solennelle Gioachina Rossiniego, Mszę „Koronacyjną” i Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta, oratoria Paulus Felixa Mendelssohna‑Bartholdy’ego, Mesjasz Georga Friedricha Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Ludwiga van Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Stanisława Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (dyr. Michaił Jurowski), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno-instrumentalnych Choru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ma stopień doktora).

 

[2023]