Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Tania Miller, fot. Todd Rosenberg

Koleje losu nierozerwalnie związały ostatni, nieukończony przez Karłowicza poemat symfoniczny z jego tragiczną śmiercią w lawinie śnieżnej u stóp Małego Kościelca w 1909 roku. To właśnie rękopis Epizodu na maskaradzie znaleziono na biurku kompozytora w zakopiańskiej willi „Lutnia” tuż po dramatycznym wypadku. Utwór dokończył i zinstrumentował Grzegorz Fitelberg, przyjaciel Karłowicza i gorący orędownik wybitnego talentu młodego twórcy. Kompozycja, ujęta w schemat allegra sonatowego, zachwyca dźwiękową wyobraźnią autora, mistrzostwem pracy przetworzeniowej i perfekcyjnym operowaniem aparatem wielkiej orkiestry.

Kantata Carla Orffa z 1936 roku bywa określana mianem najbardziej „nadużywanego” utworu w historii muzyki. Nie sposób zliczyć kontekstów (przede wszystkim filmowych i reklamowych), w które ta nadzwyczaj sugestywna i charakterystyczna kompozycja została wpleciona. Co sprawiło, że umuzycznione przez Orffa poezje trzynastowiecznych wagantów stały się tak inspirujące i atrakcyjne? Wielki aparat wykonawczy z potężnym chórem i rozbudowaną perkusją, archaizacje, motoryczna rytmika, wreszcie teksty nasycone sarkastycznym, obrazoburczym żartem i erotyką daleką od subtelności, niekiedy zaś bliskie moralitetom – wszystkie te elementy złożyły się na trwający do dziś i bezprecedensowy w historii muzyki sukces dzieła Orffa.
 

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Zamknij

Tania Miller

Kanadyjska artystka znana jest z „wyrazistych, kolorowych, pełnych życia” interpretacji, w których słyszalne są „jej doświadczenie i charyzma”. Przez czternaście lat (2003–2017) była dyrektorem artystycznym orkiestry Victoria Symphony (na wyspie Vancouver w Kanadzie), a za swój wkład i zaangażowanie otrzymała tytuł Music Director Emerita.

Obecnie pełni obowiązki dyrektora Rhode Island Philharmonic Orchestra. W sezonie 2022/2023 debiutuje z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, I Musici de Montréal, New Haven Symphony (stan Connecticut) i Springfield Symphony (stan Massachusetts).

W Korei Południowej dyrygowała WOS Virtuoso Chamber podczas World Orchestra Festival w Daegu i KBS Symphony Orchestra w Seulu (Korea Południowa). Występowała jako dyrygent gościnny w Europie, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych z takimi orkiestrami, jak Berner Symphonieorchester, NFM Filharmonii Wrocławskiej, Toronto Symphony Orchestra, National Arts Centre Orchestra w Ottawie, Orchestra Métropolitain w Montrealu, Vancouver Symphony, Orchestre Symphonique de Québec, Calgary Philharmonic, Winnipeg Symphony, Seattle Symphony, Chicago Symphony, Oregon Symphony, Naples Philharmonic, Hartford Symphony Orchestra, Madison Symphony, Louisiana Philharmonic i wiele innych.

W ubiegłym sezonie artystycznym Tania Miller poprowadziła z dyrygenckiego podium operetkę Wesoła wdówka Franza Léhara w Calgary Opera, a w następnym – z zespołami Vancouver Opera przedstawi operę Wolfganga Amadeusa Mozarta Czarodziejski flet.

 

[2023]