Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Tania Miller, fot. Todd Rosenberg

Koleje losu nierozerwalnie związały ostatni, nieukończony przez Karłowicza poemat symfoniczny z jego tragiczną śmiercią w lawinie śnieżnej u stóp Małego Kościelca w 1909 roku. To właśnie rękopis Epizodu na maskaradzie znaleziono na biurku kompozytora w zakopiańskiej willi „Lutnia” tuż po dramatycznym wypadku. Utwór dokończył i zinstrumentował Grzegorz Fitelberg, przyjaciel Karłowicza i gorący orędownik wybitnego talentu młodego twórcy. Kompozycja, ujęta w schemat allegra sonatowego, zachwyca dźwiękową wyobraźnią autora, mistrzostwem pracy przetworzeniowej i perfekcyjnym operowaniem aparatem wielkiej orkiestry.

Kantata Carla Orffa z 1936 roku bywa określana mianem najbardziej „nadużywanego” utworu w historii muzyki. Nie sposób zliczyć kontekstów (przede wszystkim filmowych i reklamowych), w które ta nadzwyczaj sugestywna i charakterystyczna kompozycja została wpleciona. Co sprawiło, że umuzycznione przez Orffa poezje trzynastowiecznych wagantów stały się tak inspirujące i atrakcyjne? Wielki aparat wykonawczy z potężnym chórem i rozbudowaną perkusją, archaizacje, motoryczna rytmika, wreszcie teksty nasycone sarkastycznym, obrazoburczym żartem i erotyką daleką od subtelności, niekiedy zaś bliskie moralitetom – wszystkie te elementy złożyły się na trwający do dziś i bezprecedensowy w historii muzyki sukces dzieła Orffa.
 

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Zamknij

Aleksandra Olczyk

Artystka śpiewa partie: Królowej Nocy (Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta) w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Royal Opera House w Londynie, Teatro Real w Madrycie, Frankfurt Opera, Semperoper Dresden, podczas Glyndebourne Festival, a także Hrabiny de Folleville (Podróż do Reims Gioachina Rossiniego) w Opernhaus Zürich* oraz Zofii (Kawaler z różą Richarda Straussa), Violetty (Traviata Giuseppe Verdiego), Gildy (Rigoletto Verdiego) w Hessisches Staatstheater Wiesbaden* i Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Ostatnio występowała jako Królowa Nocy w Deutsche Oper Berlin, Komische Oper, Staatsoper Berlin, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Opéra de Lille, Finnish National Opera, Volksoper Wien, a także podczas festiwali w Perth i Adelaide (Australia) oraz w Nowej Zelandii. Śpiewała również role: Fiorilli (Turek we Włoszech Rossiniego) i Blonde (Uprowadzenie z Seraju Mozarta) w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Aleksandra Olczyk została wyróżniona Australian Music Industry Helpmann Music Award – Best Female Performer 2019. Jest także jest laureatką nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2020 w kategorii Odkrycie Roku.

* spektakle odwołane

 

[2023]