Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Tania Miller, fot. Todd Rosenberg

Koleje losu nierozerwalnie związały ostatni, nieukończony przez Karłowicza poemat symfoniczny z jego tragiczną śmiercią w lawinie śnieżnej u stóp Małego Kościelca w 1909 roku. To właśnie rękopis Epizodu na maskaradzie znaleziono na biurku kompozytora w zakopiańskiej willi „Lutnia” tuż po dramatycznym wypadku. Utwór dokończył i zinstrumentował Grzegorz Fitelberg, przyjaciel Karłowicza i gorący orędownik wybitnego talentu młodego twórcy. Kompozycja, ujęta w schemat allegra sonatowego, zachwyca dźwiękową wyobraźnią autora, mistrzostwem pracy przetworzeniowej i perfekcyjnym operowaniem aparatem wielkiej orkiestry.

Kantata Carla Orffa z 1936 roku bywa określana mianem najbardziej „nadużywanego” utworu w historii muzyki. Nie sposób zliczyć kontekstów (przede wszystkim filmowych i reklamowych), w które ta nadzwyczaj sugestywna i charakterystyczna kompozycja została wpleciona. Co sprawiło, że umuzycznione przez Orffa poezje trzynastowiecznych wagantów stały się tak inspirujące i atrakcyjne? Wielki aparat wykonawczy z potężnym chórem i rozbudowaną perkusją, archaizacje, motoryczna rytmika, wreszcie teksty nasycone sarkastycznym, obrazoburczym żartem i erotyką daleką od subtelności, niekiedy zaś bliskie moralitetom – wszystkie te elementy złożyły się na trwający do dziś i bezprecedensowy w historii muzyki sukces dzieła Orffa.
 

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Zamknij

Brett Sprague

Amerykański artysta znany jest z występów na scenach operowych i koncertowych zarówno w Europie, jak i w obu Amerykach. Urodzony i wychowany w Tacomie w stanie Waszyngton, studiował na Chapman University w Kalifornii oraz w Manhattan School of Music w Nowym Jorku, gdzie zdobył tytuł magistra (śpiew klasyczny). Kształcił się również w Opera Colorado i Chautauqua Opera (Stany Zjednoczone).

Brett Sprague swoją karierę operową w Europie rozpoczął w 2019 roku, występując jako Lord Barrat w Der junge Lord Hansa Wernera Henzego w Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium i Pedrillo w Uprowadzeniu z Seraju Wolfganga Amadeusa Mozarta podczas Thüringer Schlossfestspiele w Sondershausen (Niemcy). W sierpniu 2022 roku rozpoczął pracę w zespole niemieckiego Theater Erfurt, w którym śpiewał role: tytułową w Opowieściach Hoffmanna Jacques’a Offenbacha, Ismaele w Nabucco Giuseppe Verdiego, Karola VII w Dziewicy Orleańskiej Piotra Czajkowskiego, Nicholasa (dorosłego) w Eleni Nestora Taylora, Néoclesa w Oblężeniu Koryntu Gioachina Rossiniego, Carewicza Gwidona w Bajce o carze Sałtanie Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, Baby Jagi w Jasiu i Małgosi Engelberta Humperdincka oraz Visitora w In the Penal Colony Philipa Glassa. W najbliższym czasie artysta wystąpi w rolach: tytułowych Petera Grimesa Benjamina Brittena i Orestesa Felixa Weingartnera oraz Loge w Złocie Renu Richarda Wagnera. Odnosi również sukcesy jako solista, śpiewając partie tenorowe w takich dziełach oratoryjnych, jak Requiem Mozarta (Carnegie Hall w Nowym Jorku), IX Symfonia Ludwiga van Beethovena (Philharmonische Orchester Erfurt), Petite messe solennelle Rossiniego (Jenaer Philharmonie), Carmina burana Carla Orffa (Tampere Philharmonic, Göteborgs Symfoniker, Festival Alfonso Ortiz Tirado).

 

[2023]