Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Alessandro Bonato, fot. Leonardo Ferri

W związku z niedyspozycją Iwony Sobotki partię sopranową w Messa da Requiem Giuseppe Verdiego podczas koncertu 3.11 wykona Oksana Nosatova.

 

Impulsem, który skłonił Verdiego do podjęcia się skomponowania mszy żałobnej stała się śmierć Alessandra Manzoniego w 1873 roku. Pisarz należał do najważniejszych postaci włoskiego życia kulturalnego w XIX stuleciu, Verdi zaś darzył go uwielbieniem. Przedstawił władzom Mediolanu zamiar uczczenia swym utworem pamięci literata. Prawykonanie Messa da requiem per l’anniversario della morte di Manzoni odbyło się 22 maja 1874 w mediolańskim kościele San Marco pod dyrekcją kompozytora, z udziałem wielkiej orkiestry i studwudziestoosobowego chóru mieszanego. W następnych dniach powtórzono Requiem kilkakrotnie w La Scali, przy nieopisanym entuzjazmie publiczności – tak zaczęła się kariera dzieła, wykonywanego na wszystkich estradach Europy. Verdi ujął swą kompozycję w tradycyjne ramy missae pro defunctis uzupełnionej o zapożyczone z nabożeństwa egzekwii responsorium Libera me, jednak dzieło zdecydowanie nie ma charakteru liturgicznego, a wpisuje się w szereg wielkich dziewiętnastowiecznych mszy koncertowych. Kompozytor odniósł się do łacińskich tekstów w sposób subiektywny – jako agnostyk i człowiek oddalony od instytucjonalnego Kościoła, podkreślił przede wszystkim ludzki wymiar lęków i rozterek wobec śmierci. Od chwili prawykonania powtarzano więc zarzuty, że jego ujęcie jest zanadto świeckie, zbyt operowe. Jest oczywiste, że Verdi nie wyrzekł się swych doświadczeń tworząc Requiem: sposób traktowania faktury wokalnej i orkiestrowej pozostaje bliski jego dziełom scenicznym, zwłaszcza chronologicznie nieodległej Aidzie (ale sięga tu także po środki kontrapunktyczne). Nie byłby też sobą, gdyby do maksimum nie wykorzystał wszelkich elementów dramatycznych zawartych w tekstach. Kompozytor celowo nie kończy swego Requiem pełną nadziei komunią Lux aeterna, lecz śpiewem Libera me – błaganiem o zmiłowanie, zanoszonym przez człowieka targanego lękiem i wątpliwościami.

Piotr Maculewicz

Zamknij

Alessandro Bonato

29-letni Alessandro Bonato jest jednym z najbardziej rozchwytywanych włoskich dyrygentów młodego pokolenia. Przez dwa lata, do czerwca 2022 roku, pełnił funkcję głównego dyrygenta Orchestra Filarmonica Marchigiana, a w sezonie 2024/2025 zostanie głównym dyrygentem gościnnym Orchestra Haydn.

Alessandro Bonato zwrócił na siebie uwagę świata muzycznego, zdobywając w wieku 23 lat trzecią nagrodę w Malko Competition w Kopenhadze. Urodzony w Weronie artysta studiował grę na skrzypcach i kompozycję, od 2013 roku pobierał lekcje dyrygentury, a następnie ukończył Accademia Italiana di Direzione d’Orchestra Maestro Donato Renzetti w Saluzzo. W 2016 roku Alessandro Bonato zadebiutował w Royal Opera House Muscat w Omanie dyrygując Czarodziejskim fletem Wolfganga Amadeusa Mozarta. W 2019 roku, z okazji 150. rocznicy śmierci Gioachina Rossiniego, poprowadził inscenizację Weksla małżeńskiego w Pesaro. W 2022 roku z powodzeniem zadebiutował na Macerata Opera Festival, dyrygując nową produkcją Cyrulika sewilskiego Rossiniego, a rok później wystąpił podczas letniego sezonu w Arena di Verona.

Działalność Alessandra Bonata na polu muzyki symfonicznej obejmuje koncerty we Włoszech z Filarmonica della Scala, Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai, Orchestra I Pomeriggi Musicali di Milano, Filarmonica Arturo Toscanini i Orchestra Sinfonica Siciliana, a za granicą także z Danish National Symphony Orchestra i Royal Oman Symphony Orchestra. W styczniu 2023 roku zadebiutował w Japonii, dyrygując Orchestra Ensemble Kanazawa i Tokyo Symphony Orchestra. Alessandro Bonato regularnie koncertuje z Accademia Teatro alla Scala Orchestra we Włoszech i za granicą; ich ostatni wspólny występ w Erywaniu we wrześniu 2024 roku w programie poświęconym Giuseppe Verdiemu otrzymał bardzo dobre recenzje. We wrześniu 2024 roku z powodzeniem zadebiutował także z Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino.

Podczas pandemii Alessandro Bonato zrealizował szereg wysoko ocenionych projektów cyfrowych poświęconych edukacji muzycznej młodych pokoleń.

 

[2024]