Andeka Gorrotxategi
Andeka Gorrotxategi już po swoich pierwszych występach został uznany za „tenora doskonałego”. Repertuar spinto oraz głęboki i olśniewający głos w ciągu kilku lat zaprowadziły go na sceny wiodących teatrów operowych i festiwali na świecie.
Najważniejsze role w jego karierze to Don Jose w Carmen Georges’a Bizeta (pod batutą Zubina Mehty w Teatro di San Carlo w Neapolu, a także w Teatro dell’Opera di Roma, National Centre for the Performing Arts w Pekinie i Sydney Opera House), tytułowa rola w Otellu (Theater Kiel), Carlo w Zbójcach (Teatro La Fenice w Wenecji pod dyrekcją Daniele Rustioniego, Teatro dell’Opera di Roma), Gabriele Adorno w Simon Boccanegra Giuseppe Verdiego (Opéra de Lausanne), Cavaradossi w Tosce (Teatro dell’Opera di Roma, Semperoper Dresden), Kalaf w Turandot (Sydney Opera House), Dick Johnson w Dziewczynie z Dzikiego Zachodu (Ópera de Bellas Artes w Meksyku), Rodolfo w Cyganerii (Teatro Real w Madrycie pod batutą Nicoli Luisottiego, Staatsoper Hamburg), Pinkerton w Madame Butterfly Giacoma Pucciniego (Sydney Opera House, Teatro La Fenice pod dyrekcją Omera Meira Wellbera), Pollione w Normie Vincenza Belliniego (National Centre for the Performing Arts w Pekinie pod batutą Renata Palumba), Fernando w Goyescas Enrique’a Granadosa (Teatro Real, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, Teatro Regio di Torino), Włoski Śpiewak w Kawalerze srebrnej róży Richarda Straussa (pod dyrekcją Franza Welsera-Mösta podczas Salzburger Festspiele).
Urodzony w Abadino (Bilbao) Andeka Gorrotxategi rozpoczął naukę śpiewu w Konserwatorium w Durango, a następnie kontynuował ją w Bilbao, Madrycie, Marsylii, Paryżu, Rzymie i Stanach Zjednoczonych. Na początku swojej kariery był wspierany przez Asociación Musical Alfredo Kraus (AMAK). Zdobył wyróżnienia w kilku międzynarodowych konkursach wokalnych, takich jak Concours Internacional de Cant Jaume Aragall i „Premio Manuel Ausensi”.
W ostatnim czasie artysta wystąpił m.in. w Rycerskości wieśniaczej Pietra Mascagniego i Pajacach Ruggera Leoncavalla na Operafest Lisbon, Manon Lescaut Pucciniego na Festival Puccini w Torre del Lago i w Müpa Budapest, Tosce w Rennes, Nantes i Angers, Otellu w Staatsoper Hannover, Samsonie i Dalili Camille’a Saint-Saënsa i Manon Lescaut Pucciniego w Theater Kiel, Aidzie (Radames) Verdiego w Teatro del Bicentenario w León (Meksyk) i Cyganerii w Teatro Real w Madrycie.
[2024]