Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Alessandro Bonato, fot. Leonardo Ferri

W związku z niedyspozycją Iwony Sobotki partię sopranową w Messa da Requiem Giuseppe Verdiego podczas koncertu 3.11 wykona Oksana Nosatova.

 

Impulsem, który skłonił Verdiego do podjęcia się skomponowania mszy żałobnej stała się śmierć Alessandra Manzoniego w 1873 roku. Pisarz należał do najważniejszych postaci włoskiego życia kulturalnego w XIX stuleciu, Verdi zaś darzył go uwielbieniem. Przedstawił władzom Mediolanu zamiar uczczenia swym utworem pamięci literata. Prawykonanie Messa da requiem per l’anniversario della morte di Manzoni odbyło się 22 maja 1874 w mediolańskim kościele San Marco pod dyrekcją kompozytora, z udziałem wielkiej orkiestry i studwudziestoosobowego chóru mieszanego. W następnych dniach powtórzono Requiem kilkakrotnie w La Scali, przy nieopisanym entuzjazmie publiczności – tak zaczęła się kariera dzieła, wykonywanego na wszystkich estradach Europy. Verdi ujął swą kompozycję w tradycyjne ramy missae pro defunctis uzupełnionej o zapożyczone z nabożeństwa egzekwii responsorium Libera me, jednak dzieło zdecydowanie nie ma charakteru liturgicznego, a wpisuje się w szereg wielkich dziewiętnastowiecznych mszy koncertowych. Kompozytor odniósł się do łacińskich tekstów w sposób subiektywny – jako agnostyk i człowiek oddalony od instytucjonalnego Kościoła, podkreślił przede wszystkim ludzki wymiar lęków i rozterek wobec śmierci. Od chwili prawykonania powtarzano więc zarzuty, że jego ujęcie jest zanadto świeckie, zbyt operowe. Jest oczywiste, że Verdi nie wyrzekł się swych doświadczeń tworząc Requiem: sposób traktowania faktury wokalnej i orkiestrowej pozostaje bliski jego dziełom scenicznym, zwłaszcza chronologicznie nieodległej Aidzie (ale sięga tu także po środki kontrapunktyczne). Nie byłby też sobą, gdyby do maksimum nie wykorzystał wszelkich elementów dramatycznych zawartych w tekstach. Kompozytor celowo nie kończy swego Requiem pełną nadziei komunią Lux aeterna, lecz śpiewem Libera me – błaganiem o zmiłowanie, zanoszonym przez człowieka targanego lękiem i wątpliwościami.

Piotr Maculewicz

Zamknij

Adam Palka

W bieżącym sezonie artystycznym Adam Palka wystąpi jako Filip II w Don Carlosie Giuseppe Verdiego i Oroveso w Normie Vincenza Belliniego w Staatsoper Stuttgart, a także jako Mefistofeles w Fauście Charles’a Gounoda z Canadian Opera Company, Timur w Turandot Giacoma Pucciniego i Gremin w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie. Wykona również tytułową rolę w Mefistofelesie Arriga Boita w Staatsoper Stuttgart i Teatrze Narodowym w Pradze oraz wcieli się w Mefistofelesa w Fauście Gounoda, Don Basilia w Cyruliku sewilskim Gioachina Rossiniego i Wodnika w Rusałce Antonína Dvořáka w Wiener Staatsoper. Ponadto wykona partię solową w Requiem Verdiego z St. Louis Symphony Orchestra, rolę Hrabiego Waltera w Luizie Miller Verdiego w Staatsoper Hamburg oraz ponownie wystąpi w Royal Opera House w Londynie jako Timur w Turandot.

Adam Palka występował na wielu prestiżowych scenach operowych na świecie wcielając się w takie postaci, jak tytułowy bohater Borysa Godunowa Modesta Musorgskiego w Teatro alla Scala w Mediolanie, Leporello w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta w Staatsoper Berlin, Mefistofeles w Fauście w Staatsoper Hamburg, Staatsoper Stuttgart i Grand Théâtre de Geneve, Komandor w Don Giovannim w Royal Opera House i Teatro Massimo di Palermo, Fafner w Złocie Renu Richarda Wagnera, Rudolf w Lunatyczce Belliniego, Escamillo w Carmen Georges’a Bizeta, Timur w Turandot w Teatro Real w Madrycie, Rajmund w Łucji z Lammermooru Gaetana Donizettiego i Skuła w Kniaziu Igorze Aleksandra Borodina w Opéra national de Paris, Colline w Cyganerii Pucciniego i Don Basilio w Cyruliku sewilskim w Bayerische Staatsoper i Teatro Real w Madrycie oraz Alidoro w Kopciuszku Rossiniego w Deutsche Oper am Rhein.

Na estradzie koncertowej Adam Palka wykonywał m.in. IX Symfonię Ludwiga van Beethovena ze Stuttgarter Philharmoniker, a także Missę solemnis Beethovena z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie i Requiem Verdiego z Orchestre national du Capitole de Toulouse w Philharmonie de Paris.

Adam Palka ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i był członkiem Studia Operowego w Opernhaus Zürich.

 

[2024]