Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Alessandro Bonato, fot. Leonardo Ferri

W związku z niedyspozycją Iwony Sobotki partię sopranową w Messa da Requiem Giuseppe Verdiego podczas koncertu 3.11 wykona Oksana Nosatova.

 

Impulsem, który skłonił Verdiego do podjęcia się skomponowania mszy żałobnej stała się śmierć Alessandra Manzoniego w 1873 roku. Pisarz należał do najważniejszych postaci włoskiego życia kulturalnego w XIX stuleciu, Verdi zaś darzył go uwielbieniem. Przedstawił władzom Mediolanu zamiar uczczenia swym utworem pamięci literata. Prawykonanie Messa da requiem per l’anniversario della morte di Manzoni odbyło się 22 maja 1874 w mediolańskim kościele San Marco pod dyrekcją kompozytora, z udziałem wielkiej orkiestry i studwudziestoosobowego chóru mieszanego. W następnych dniach powtórzono Requiem kilkakrotnie w La Scali, przy nieopisanym entuzjazmie publiczności – tak zaczęła się kariera dzieła, wykonywanego na wszystkich estradach Europy. Verdi ujął swą kompozycję w tradycyjne ramy missae pro defunctis uzupełnionej o zapożyczone z nabożeństwa egzekwii responsorium Libera me, jednak dzieło zdecydowanie nie ma charakteru liturgicznego, a wpisuje się w szereg wielkich dziewiętnastowiecznych mszy koncertowych. Kompozytor odniósł się do łacińskich tekstów w sposób subiektywny – jako agnostyk i człowiek oddalony od instytucjonalnego Kościoła, podkreślił przede wszystkim ludzki wymiar lęków i rozterek wobec śmierci. Od chwili prawykonania powtarzano więc zarzuty, że jego ujęcie jest zanadto świeckie, zbyt operowe. Jest oczywiste, że Verdi nie wyrzekł się swych doświadczeń tworząc Requiem: sposób traktowania faktury wokalnej i orkiestrowej pozostaje bliski jego dziełom scenicznym, zwłaszcza chronologicznie nieodległej Aidzie (ale sięga tu także po środki kontrapunktyczne). Nie byłby też sobą, gdyby do maksimum nie wykorzystał wszelkich elementów dramatycznych zawartych w tekstach. Kompozytor celowo nie kończy swego Requiem pełną nadziei komunią Lux aeterna, lecz śpiewem Libera me – błaganiem o zmiłowanie, zanoszonym przez człowieka targanego lękiem i wątpliwościami.

Piotr Maculewicz

Zamknij

Štěpánka Pučálková

Zachwycająca elegancką i ciepłą barwą głosu czeska mezzosopranistka Štěpánka Pučálková jest chętnie angażowana na światowych scenach zarówno jako śpiewaczka operowa, jak i koncertowa.

W sezonie 2024/2025 wystąpiła ponownie w Semperoper Dresden w roli Ascania (Benvenuto Cellini Hectora Berlioza) i Cherubina (Wesele Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta), zadebiutowała także jako Nicklausse i Muza (Opowieści Hoffmanna Jacques’a Offenbacha) w Rydze, a następnie jako Paź (Salome Richarda Straussa) w Neapolu. W Bratysławie zaśpiewa tytułową rolę w Carmen Georges’a Bizeta. Wystąpi również na koncertach w Wiedniu, Salzburgu, Lozannie i Pradze.

W sezonie 2023/2024 zadebiutowała uznaną rolą Oktawiana (Kawaler srebrnej róży R. Straussa) w Operze w Lipsku, a w Dreźnie wcieliła się w takie postaci, jak Orlofsky (Zemsta nietoperza Johanna Straussa syna), Jaś (Jaś i Małgosia Engelberta Humperdincka) i Warwara (Katia Kabanowa Leoša Janáčka). Wykonała również partię solową w VIII Symfonii Gustava Mahlera pod batutą Christiana Thielemanna, wystąpiła także na koncertach w Madrycie, Pradze i Koszycach.

W swoim repertuarze ma ponadto takie role, jak Lola (Rycerskość wieśniacza Pietra Mascagniego), Sekstus Pompejusz (Juliusz Cezar Georga Friedricha Händla), Rozyna (Cyrulik sewilski Gioachina Rossiniego), Charlotte (Werther Jules’a Masseneta), Olga (Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego), Wellgunda i Waltraute (Pierścień Nibelunga Richarda Wagnera), Messaggera (Orfeusz Claudia Monteverdiego), Urban (Hugenoci Giacoma Meyerbeera) i Adalgiza (Norma Vincenza Belliniego). Wykonywała także między innymi Gurre-Lieder Arnolda Schönberga, Wesendonck Lieder Wagnera, Te Deum Antona Brucknera, Sen nocy letniej Felixa Mendelssohna i Mszę koronacyjną Mozarta.

Artystka występowała gościnnie między innymi na Salzburger Festspiele, Beijing Music Festival, Dvořák Prague Festival, Smetana’s Litomyšl, a także w Teatrze Narodowym w Pradze, Volksoper Wien, Teatro Monumental w Madrycie, Isarphilharmonie w Monachium i Frauenkirche Dresden.

Regularnie współpracuje z uznanymi dyrygentami, takimi jak Daniele Gatti, Vladimir Jurowski, Lorenzo Viotti, Siemion Byczkow, Kristiina Poska, Plácido Domingo, Alan Gilbert, Antonino Fogliani, Friedrich Haider, Marco Guidarini i Martin Leginus, a także z reżyserami, takimi jak Peter Konwitschny, Vera Nemirova, Stefan Herheim, Josef Ernst Köpplinger, Mariusz Treliński, Jiří Heřman i Keith Warner.

 

[2024]