Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Andrzej Boreyko, fot. Michał Zagórny

100. rocznica urodzin Stefanii Woytowicz
 

Antonín Dvořák przystąpił do komponowania Stabat Mater po wstrząsie, jakiego doznał na wiadomość o śmierci córki w 1875 roku. Przerwaną pracę podjął jesienią roku 1877, gdy okrutny los ponownie doświadczył go odejściem dwojga kolejnych dzieci. Autor stworzył bodaj najbardziej rozbudowane z opracowań Maryjnego hymnu w całej muzycznej literaturze. Monumentalizm osiągnął poprzez pełne emfazy powtórzenia fraz tekstu oraz dominujące w kompozycji powolne, „konduktowe” tempa. To dzieło pełne skupienia, czułości, o kontemplacyjnym charakterze. Wrażenia homogeniczności formy nie umniejsza fakt, iż kompozytor korzysta tu ze środków nader zróżnicowanych – jawi się jako świetny symfonik: partia orkiestry jest w jego oratorium szczególnie ważna i traktowana z maestrią. Dwadzieścia strof zostało opracowanych w formie dziesięciu (niesymetrycznych) ogniw z partiami solowymi i ansamblowymi, na różne sposoby zestawianymi z fragmentami chóralnymi. Dzieło swą premierę miało 23 grudnia 1880 roku w Pradze (dyr. Adolf Čech), dwa lata później jego wykonanie w Brnie prowadził młody Leoš Janáček. Szczególnym sukcesem okazała się prezentacja Stabat Mater w londyńskiej Royal Albert Hall (był to zarazem bardzo udany zagraniczny debiut Dvořáka w roli dyrygenta) oraz w Birmingham w 1884 roku.
 

Piotr Maculewicz

 

"O czym gramy?" - wprowadzenie do koncertu poprowadzi  Anna Skulska (dziennikarka muzyczna, Polskie Radio) oraz gość specjalny: Andrzej Boreyko!
Zapraszamy w piątek, 3.03, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

Zamknij

Piotr Buszewski

Należy do najlepszych tenorów młodego pokolenia na światowej arenie opery. W 2019 roku znalazł się wśród finalistów Metropolitan Opera National Council Awards i Operalia Competition. W obecnym sezonie śpiewa partie: Kawalera de la Force w Dialogach karmelitanek Francisa Poulenca (Metropolitan Opera w Nowym Jorku), Księcia w nowej inscenizacji Rusałki Antonína Dvořáka (Théâtre du Capitole de Toulouse), Rinuccia w Gianni Schicchi Giacoma Pucciniego (San Diego Opera), Fadinarda w Il cappello di paglia di Firenze Nina Roty (Oper Graz), Rodolfa w La boheme Puccciniego (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie). Najbliższe plany artysty obejmują występy w Oper Leipzig (Ksiażę w operze Rigoletto Verdiego, Śpiewak w Kawalerze z różą Richarda Straussa), Teatro Regio Torino (Książę Leopold w Żydówce Jacques’a Halevý’ego) i Metropolitan Opera (sezon artystyczny 2023/2024). W ubiegłym sezonie zadebiutował w Staatsoper Unter den Linden w Berlinie (Śpiewak w Kawalerze z różą), Royal Opera House w Londynie (Kasjo w Otello Verdiego), a także w Staatsoper Hamburg (m.in. Ismaele w Nabucco Verdiego, Nemorino w Napoju miłosnym Gaetana Donizettiego).

W ostatnim czasie śpiewał m.in. role: Nadira w Poławiaczach pereł Georges’a Bizeta w Operze Wrocławskiej, Księcia w operze Rigoletto podczas Wolf Trap Opera (stan Wirginia), Tamina w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Nemorina w Napoju miłosnym w Oper Leipzig, Léandre’a w Le médecin malgré lui Charles’a Gounoda w Odyssey Opera w Bostonie, Tybalta w Romeo i Julii Gounoda w Atlanta Opera, Kamila w Wesołej wdówce Franza Lehára w Musica Viva w Hongkongu, Fausta w Potępieniu Fausta Gounoda w Filarmonica de Stat Transilvania (Rumunia).

Piotr Buszewski jest absolwentem cenionej Academy of Vocal Arts w Filadelfii, gdzie wcielił się w role Edgara w Łucji z Lammermooru Donizettiego, Księcia w Rusałce i Ferranda w Cosí fan tutte Mozarta. Będąc młodym artystą miał okazję pokazać się jako Ernesto w Don Pasquale Donizettiego (Brevard Music Center / Północna Karolina), Nemorino w Napoju miłosnym i Rinuccio w Gianni Schicchi (Trentino Music Festival).

Jest zwycięzcą Loren L. Zachary Society National Vocal Competition (Los Angeles, 2019), zdobywcą trzech nagród (w tym publiczności) w 10. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki (Warszawa) oraz laureatem International Competition for Young Opera Singers „Zinka Milanov” (Rijeka, Chorwacja), Marcella Sembrich International Voice Competition (Nowy Jork), Hal Leonard Voice Competition (Winona, Minnesota) i International Otto Edelmann Singing Competition w Wiedniu.

 

[2023]