Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Andrzej Boreyko, fot. Michał Zagórny

100. rocznica urodzin Stefanii Woytowicz
 

Antonín Dvořák przystąpił do komponowania Stabat Mater po wstrząsie, jakiego doznał na wiadomość o śmierci córki w 1875 roku. Przerwaną pracę podjął jesienią roku 1877, gdy okrutny los ponownie doświadczył go odejściem dwojga kolejnych dzieci. Autor stworzył bodaj najbardziej rozbudowane z opracowań Maryjnego hymnu w całej muzycznej literaturze. Monumentalizm osiągnął poprzez pełne emfazy powtórzenia fraz tekstu oraz dominujące w kompozycji powolne, „konduktowe” tempa. To dzieło pełne skupienia, czułości, o kontemplacyjnym charakterze. Wrażenia homogeniczności formy nie umniejsza fakt, iż kompozytor korzysta tu ze środków nader zróżnicowanych – jawi się jako świetny symfonik: partia orkiestry jest w jego oratorium szczególnie ważna i traktowana z maestrią. Dwadzieścia strof zostało opracowanych w formie dziesięciu (niesymetrycznych) ogniw z partiami solowymi i ansamblowymi, na różne sposoby zestawianymi z fragmentami chóralnymi. Dzieło swą premierę miało 23 grudnia 1880 roku w Pradze (dyr. Adolf Čech), dwa lata później jego wykonanie w Brnie prowadził młody Leoš Janáček. Szczególnym sukcesem okazała się prezentacja Stabat Mater w londyńskiej Royal Albert Hall (był to zarazem bardzo udany zagraniczny debiut Dvořáka w roli dyrygenta) oraz w Birmingham w 1884 roku.
 

Piotr Maculewicz

 

"O czym gramy?" - wprowadzenie do koncertu poprowadzi  Anna Skulska (dziennikarka muzyczna, Polskie Radio) oraz gość specjalny: Andrzej Boreyko!
Zapraszamy w piątek, 3.03, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

Zamknij

Anna Lubańska

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w klasie Krystyny Szostek-Radkowej.

Jest zwyciężczynią Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari, na którym przyznano jej również trzy nagrody specjalne. Podczas studiów zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, z którym związana jest na stałe, wykonując pierwszoplanowe partie operowe. Z jego zespołami występowała również na wielu prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą.

Talent wokalny, temperament i zdolności aktorskie oraz różnorodny repertuar czynią z artystki jedną z najbardziej wszechstronnych współczesnych polskich śpiewaczek, z równym powodzeniem wykonującą zarówno role dramatyczne, jak i te o lżejszym charakterze. Regularnie współpracuje z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, Operą Krakowską i Śląską w Bytomiu.

Jest cenioną śpiewaczką oratoryjno-kantatową, wykonuje partie altowe w dziełach: Hectora Berlioza (Symfonia dramatyczna „Romeo i Julia”), Giuseppe Verdiego (Requiem), Ludwiga van Beethovena (Missa solemnis i IX Symfonia), Wojciecha Kilara (Missa pro pace), Georga Friedricha Händla (Mesjasz), Johanna Sebastiana Bacha (Magnificat, pasje i kantaty), Karola Szymanowskiego (III Symfonia „Pieśń o nocy”) i Antonína Dvořá ka, a także kompozycje Krzysztofa Pendereckiego (m.in. VII Symfonia „Siedem bram Jerozolimy”).

Posiada bogaty repertuar pieśniarski (w języku niemieckim, francuskim, polskim, włoskim, hiszpańskim, czeskim, rosyjskim, jidysz i angielskim). Występowała na scenach operowych i estradach w Japonii, Norwegii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Belgii, Francji, Monako, Hongkongu i innych. Współpracowała ze znakomitymi solistami i dyrygentami, takimi jak Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jacek Kaspszyk, Marc Minkowski, Plácido Domingo, Edita Gruberová, Stanisław Skrowaczewski i Patrick Fournillier.

Ma w dorobku szereg nagrań radiowo-telewizyjnych oraz płytowych, w tym Straszny dwór Stanisława Moniuszki (EMI) oraz Ubu Rex Pendereckiego (obie rejestracje dokonane z zespołami Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka). Często zapraszana jest jako juror w konkursach wokalnych.

 

[2023]