Szesnastowieczny chorał Vom Himmel hoch do słów Marcina Lutra to jedna z najważniejszych bożonarodzeniowych pieśni ewangelickich, służąca też za kanwę niezliczonych opracowań. Program koncertu przypomni jedno z nich – chóralną kantatę, której autorem jest Felix Mendelssohn. Skomponował ją w 1831 roku, w wieku 22 lat, w czasie fascynacji odkrywaną właśnie muzyką Johanna Sebastiana Bacha.
Skromne początki (kilka piosenek skomponowanych do domowego spektaklu marionetkowego z okazji Bożego Narodzenia) opery Jaś i Małgosia Engelberta Humperdincka nie zwiastowały olśniewającego sukcesu dzieła, którego premierą w 1893 roku dyrygował Richard Strauss (a jednym z kolejnych wystawień – Gustav Mahler). Suita na motywach „opery baśniowej” przypomni, za co tak kochano ten utwór, do dziś powracający na sceny – zwłaszcza niemieckie.
Kantata Midvinter Wilhelma Stenhammara, jednego z najbardziej prominentnych kompozytorów szwedzkich przełomu XIX i XX wieku, również nawiązuje do okresu grudniowych świąt. To utwór reprezentatywny dla jego stylu, odwołującego się często do surowych brzmień skandynawskiej muzyki tradycyjnej.
Pełne klasycyzującego wdzięku i nawiązań do iberyjskiego folkloru, ale też silnych emocji (w urzekającym Adagio) Concierto de Aranjuez (1939) stało się najsławniejszym dziełem w dorobku Joaquína Rodriga i jedną z najważniejszych pozycji repertuaru koncertowego na gitarę.
Piotr Maculewicz
