Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Krzysztof Urbański (fot. Bartek Barczyk); Nemanja Radulović (fot. Sever Zolak)

Dmitrij Szostakowicz stworzył Scherzo fis-moll op. 1 w trakcie pierwszych semestrów swojej nauki w petersburskim konserwatorium (rozpoczął ją w wieku zaledwie 13 lat!). W tej niepozornej, pięciominutowej miniaturze orkiestrowej utalentowany nastolatek dał zapowiedź swojego przyszłego geniuszu symfonicznego, zachwycając oryginalną inwencją melodyczną, świetnym opanowaniem formy i niebanalną orkiestracją. Ponad dwadzieścia lat później pierwszy temat Scherza wykorzystał w miniaturze Nakręcana lalka, która weszła w skład zbioru łatwych utworów fortepianowych pt. Zeszyt dziecięcy (op. 69 nr 6).

Trudno dziś uwierzyć, że po prawykonaniu przez Adolfa Brodskiego Koncertu skrzypcowego D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego, które odbyło się 4 grudnia 1881 roku w Wiedniu, wpływowy krytyk Eduard Hanslick orzekł, że dzieło jest długie i pretensjonalne. Ponadto ten trzyczęściowy utwór, skomponowany w 1878 roku w czasie pobytu kompozytora w uzdrowisku Clarens nad Jeziorem Genewskim, został wcześniej odrzucony przez wybitnego skrzypka i pedagoga wiolinistyki Leopolda Auera, który uznał go za… niewykonalny. Dzisiaj, obok koncertów Mozarta, Beethovena, Paganiniego, Mendelssohna czy Brahmsa, należy do żelaznego repertuaru wirtuozów skrzypiec.

8 grudnia 1813 roku wiedeńskie prawykonanie VII Symfonii A-dur op. 92 Ludwiga van Beethovena wywołało entuzjazm publiczności i recenzentów. Bisowana wówczas część II (Allegretto) należy dzisiaj do najbardziej znanych i najgłośniej oklaskiwanych ustępów muzyki symfonicznej kompozytora. Tchnąca dostojną powagą żałobnego marsza, kontrastuje pod względem charakteru z poprzedzającym ją Vivace oraz kolejnymi częściami dzieła: z beztroskim scherzem (Presto), a zwłaszcza z frenetycznym finałem (Allegro con brio), który wprowadza żywiołowe, iście dionizyjskie taneczne motywy. Richard Wagner nieprzypadkowo określił Siódmą mianem „apoteozy tańca”.
 

Grzegorz Zieziula

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Nemanja Radulović

Mieszkający we Francji skrzypek Nemanja Radulović rozpoczął sezon 2024/2025 od występu na festiwalu BBC Proms, gdzie wystąpił z BBC National Orchestra of Wales pod batutą Jaime’a Martíneza. W październiku 2024 roku został również artystą rezydentem Philharmonia Orchestra w Londynie, kończąc jednocześnie roczną rezydencję w Orchestre Philharmonique de Strasbourg. Artysta nagrał także swój drugi album z muzyką Johanna Sebastiana Bacha, zarejestrowany wraz z jego zespołem Double Sens i wydany jesienią 2024 roku.

Wśród jego ostatnich i nadchodzących planów znajdują się m.in. debiutanckie występy z New York Philharmonic, Los Angeles Chamber Orchestra, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, The Hallé Orchestra, Gothenburg Symphony Orchestra, Pittsburgh Symphony Orchestra, Detroit Symphony Orchestra i Sydney Symphony Orchestra, a także obszerna trasa koncertowa po Wielkiej Brytanii z Gävle Symphony Orchestra.

Artysta koncertował z wieloma orkiestrami, w tym z Philharmonia Orchestra, Münchner Philharmoniker, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Staatskapelle Dresden, Düsseldorfer Symphoniker, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Tokyo Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, Orchestre symphonique de Montréal, Orquesta Nacional de España, Netherlands Radio Philharmonic Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France oraz Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI w Turynie. Skrzypek występował również z recitalami w salach koncertowych, takich jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Concertgebouw w Amsterdamie, Philharmonie Berlin, Salle Pleyel i Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu, Megaron w Atenach oraz Suntory Hall w Tokio. Podczas recitali towarzyszą mu często Marielle Nordmann, Laure Favre-Kahn lub Susan Manoff.

Osiągnięcia artysty obejmują tytuł „Révélation internationale de l’année” (2005), „Soliste instrumental de l’année” (2014) przyznane przez Victoires de la Musique Classique oraz nagrody Echo Klassik w kategorii „Newcomer of the Year” (2015) i Opus Klassik w kategorii „Concert Recording” (2024), a także doktorat honoris causa Uniwersytetu Sztuk w Niszu w Serbii. Skrzypek jest laureatem Joseph Joachim Violinwettbewerb w Hanowerze oraz Międzynarodowego Konkursu im. George’a Enescu w Bukareszcie. W 2017 roku został wyróżniony tytułem Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres.

Nemanja Radulovic urodził się w Serbii w 1985 roku. Studiował na Wydziale Sztuki i Muzyki w Belgradzie, Hochschule für Musik und Theater w Saarbrücken, Stauffer Academy w Cremonie pod kierunkiem Salvatore Accardo oraz w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris pod okiem Patrice’a Fontanarosy.

 

[2025]