Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Karen Gomyo, fot. Gabrielle Revere

Przyjęło się uważać, że krótkie utwory wykonywane na początku koncertów symfonicznych pełnią w nich rolę swego rodzaju uwertur (nawet jeśli nimi nie są  w ścisłym tego słowa znaczeniu). Jaka jest zatem funkcja kompozycji Ceci n’est pas une ouverture (To nie jest uwertura), napisanej kilkanaście lat temu przez Pawła Szymańskiego na zamówienie Filharmonii Narodowej i Związku Kompozytorów Polskich? Być może podobną, jak słynny obraz francuskiego surrealisty René Magritte'a podpisany „To nie jest fajka” (dzieło wszak fajkę jedynie przedstawia). Porywający utwór Szymańskiego przywodzi na myśl pracę laboranta, który na oczach widowni dokonuje sekcji klasycznych partytur w zbudowanym przez siebie teatrze anatomicznym. Symfonia Klasyczna Sergieja Prokofiewa stanowi zaś frapującą odpowiedź na pytanie, w jaki sposób mógłby komponować Joseph Haydn, gdyby wehikuł czasu przeniósł go do XX wieku. Wyimaginowaną podróż (tym razem w przestrzeni) odbył inny wielki kompozytor, tworzący na początku ubiegłego stulecia. Ibéria, środkowa i najdłuższa część z cyklu Images Claude'a Debussy'ego, uchodzi za jedną z wspanialszych muzycznych ewokacji Hiszpanii, choć kompozytorowi nigdy nie było dane odwiedzić tego kraju. Wiekowemu już wówczas Maxowi Bruchowi trudno ponoć było pogodzić się z końcem romantyzmu. Jego I Koncert skrzypcowy, skomponowany jeszcze za życia Johannesa Brahmsa, osiągnął tak wielki sukces, że mało kto zauważył, iż niemiecki kompozytor napisał jeszcze dwa inne!

 

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Karen Gomyo

Po pełnym sukcesów sezonie 2023/2024, obejmującym debiuty Karen Gomyo z Chicago Symphony Orchestra, Gewandhausorchester Leipzig, National Sym-phony Orchestra w Dublinie i KBS Symphony Orchestra w Seulu, a także koncerty z Los Angeles Philharmonic w Hollywood Bowl, Dallas Symphony i Tokyo Metro-politan Symphony Orchestra, artystka wyruszyła w trasę koncertową po Australii i Azji. Występowała w jej ramach z Singapore, Melbourne, Syndey, Tasmanian i West Australian Symphony Orchestra. W sezonie 2024/2025 Karen Gomyo zade-biutuje z NDR Elbphilharmonie Orchestra, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI w Turynie, Helsinki Philharmonic Orchestra oraz Oslo Philharmonic Orchestra.

Artystka jest znana ze swoich prawykonań nowego repertuaru, w tym: Koncertu skrzypcowego „Adrano” Samy’ego Moussy we współpracy z Pittsburgh Symphony Orchestra, II Koncertu skrzypcowego „Mar’eh” Matthiasa Pintschera z National Sym-phony Orchestra w Waszyngtonie pod batutą kompozytora oraz Koncertu na skrzypce, trąbkę i orkiestrę „YEAR 2020” Xi Wang z Dallas Symphony Orchestra i trębaczką Tine Thing Helseth pod batutą Fabia Luisiego. W 2018 roku dokonała światowego prawykonania Chamber Concerto Samuela Adamsa wraz z muzykami Chicago Sym-phony Orchestra pod dyrekcją Esy-Pekki Salonena, utworu skomponowanego dla artystki i zamówionego przez CSO w ramach 20. edycji programu „Music Now”.

Urodzona w Tokio, Karen Gomyo rozpoczynała karierę muzyczną w Montrealu i Nowym Jorku. Studiowała pod kierunkiem legendarnej nauczycielki Dorothy DeLay w Julliard School of Music, a naukę kontynuowała w Indiana University Jacobs School of Music w klasie Mauricia Fuksa oraz na New England Conservatory u Donalda Weilersteina. Pobierała także prywatne lekcje w Wiedniu u Heinricha Schiffa.

 

[2024]