Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Karen Gomyo, fot. Gabrielle Revere

Przyjęło się uważać, że krótkie utwory wykonywane na początku koncertów symfonicznych pełnią w nich rolę swego rodzaju uwertur (nawet jeśli nimi nie są  w ścisłym tego słowa znaczeniu). Jaka jest zatem funkcja kompozycji Ceci n’est pas une ouverture (To nie jest uwertura), napisanej kilkanaście lat temu przez Pawła Szymańskiego na zamówienie Filharmonii Narodowej i Związku Kompozytorów Polskich? Być może podobną, jak słynny obraz francuskiego surrealisty René Magritte'a podpisany „To nie jest fajka” (dzieło wszak fajkę jedynie przedstawia). Porywający utwór Szymańskiego przywodzi na myśl pracę laboranta, który na oczach widowni dokonuje sekcji klasycznych partytur w zbudowanym przez siebie teatrze anatomicznym. Symfonia Klasyczna Sergieja Prokofiewa stanowi zaś frapującą odpowiedź na pytanie, w jaki sposób mógłby komponować Joseph Haydn, gdyby wehikuł czasu przeniósł go do XX wieku. Wyimaginowaną podróż (tym razem w przestrzeni) odbył inny wielki kompozytor, tworzący na początku ubiegłego stulecia. Ibéria, środkowa i najdłuższa część z cyklu Images Claude'a Debussy'ego, uchodzi za jedną z wspanialszych muzycznych ewokacji Hiszpanii, choć kompozytorowi nigdy nie było dane odwiedzić tego kraju. Wiekowemu już wówczas Maxowi Bruchowi trudno ponoć było pogodzić się z końcem romantyzmu. Jego I Koncert skrzypcowy, skomponowany jeszcze za życia Johannesa Brahmsa, osiągnął tak wielki sukces, że mało kto zauważył, iż niemiecki kompozytor napisał jeszcze dwa inne!

 

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Jerzy Maksymiuk

Urodził się w Grodnie w 1936 roku. Ukończył studia muzyczne w klasach kompo-zycji, fortepianu i dyrygentury. W 1972 roku założył Polską Orkiestrę Kameralną, uznaną przez wielu krytyków za jedną z najlepszych orkiestr na świecie. W 1975 roku został pierwszym dyrygentem Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. W latach 1983–1991 kierował BBC Scottish Symphony Orchestra, a za osiągniecia z tym zespołem otrzymał tytuł Conductor Laureate (dyrygent honorowy).

W 1990 roku Jerzy Maksymiuk rozpoczął współpracę z English National Opera. Dyry-gował wieloma znakomitymi zespołami, takimi jak London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Orchestre National de France i Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.

Artysta jest propagatorem muzyki współczesnej –dokonał premier około 200 utwo-rów w różnych krajach. Nagrał ponad 100 płyt dla takich wytwórni, jak EMI, Hyperion i Naxos. Został uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Gramophone Award – Best Concerto of the Year (1992). Jest jednym z dwóch polskich artystów odznaczonych złotym medalem za popularyzowanie muzyki Edwarda Elgara.

Jerzy Maksymiuk jest również kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, baletów, pieśni i muzyki filmowej do około 200 filmów. Z ostatnich lat pochodzą utwory, takie jak Liście gdzieniegdzie spadające na orkiestrę kameralną (2011), Vers per archi na orkiestrę smyczkową (2014), Arbor vitae II na sopran, trzy akordeony i orkiestrę kameralną (2018), Gdy marzenia płoną na trzy akordeony (2021). Jest także autorem ścieżki dźwiękowej (2011) do filmu niemego Mania z udziałem Poli Negri i wielu innych.

Artysta został uhonorowany wieloma odznaczeniami m.in. Krzyżem Komandor-skim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Przyznano mu także nagrody Super Wiktor i Złoty Fryderyk. W 1990 roku otrzymał tytuł doctora honoris causa od University of Strathclyde w Glasgow, w  2017  roku  – od Uniwersytetu w  Białymstoku, w  2021  roku  – od Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, a w październiku 2023 roku tytuł ten nadał mu Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest Honorowym Obywatelem Miasta Białegostoku.

 

[2024]