Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Paul Goodwin, fot. Carmel Bach Festival

Istnieją różne, zaskakujące rodzaje ciszy i nie mniej intrygujące próby jej „udźwiękowienia”. Jedna z pierwszych uwertur koncertowych, czyli utworu stanowiącego dzieło samo w sobie, niepoprzedzającego większej formy – Cisza morska i szczęśliwa podróż Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego – powstała z inspiracji poezją Johanna Wolfganga von Goethego i wychodzi (wbrew pozorom) od negatywnego doświadczenia bezsilności i bezruchu. Cisza na morzu dla żeglarzy oznacza bowiem brak wiatru i przerwę w podróży. Na szczęście w tej barwnej, symfonicznej opowieści, której zakończenie zdradza tytuł utworu, wszystko kończy się bezpiecznym powrotem do portu.

Przeciwieństwo ciszy – doświadczenie burzy i oberwania chmury – stało się przed trzema dekadami dla Erica Whitacre'a impulsem do skomponowania Cloudburst, kompozycji przeznaczonej na chór, fortepian i perkusję, będącej dźwiękową celebracją uwalnianej w przyrodzie energii. 

By uczcić 400. rocznicę wynalezienia prasy drukarskiej przez Johannesa Gutenberga, Felix Mendelssohn-Bartholdy skomponował monumentalną kantatę na trójkę solistów, chór, organy i orkiestrę, określoną pośmiertnie jako II Symfonia „Lobgesang” („Pieśń pochwalna”). Po rozbudowanej, trzyczęściowej sinfonii następuje szereg wokalno-instrumentalnych segmentów do tekstów zaczerpniętych z Biblii, najsłynniejszej bodaj księgi wydanej w mogunckiej oficynie.

Zamknij

Paul Goodwin

Zasłynął jako doskonały interpretator muzyki wszystkich epok, w tym współczesnej, wzbogacający swoją praktykę artystyczną wnikliwą znajomością historii muzyki. Chętnie wprowadza elementy autentyzmu historycznego w pracy z tradycyjnymi orkiestrami symfonicznymi, tworząc oryginalne programy koncertów. W latach 2010–2021 był dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Carmel Bach Festival w Kalifornii, a obecnie jest gościnnym dyrygentem Cappella Aquileia w Niemczech. Prowadzi także klasę instrumentów historycznych (Société Générale Historically Informed Practice Programme) na Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie.

Paul Goodwin dyrygował wieloma orkiestrami na całym świecie, w tym BBC Symphony Orchestra i Royal Scottish National Orchestra w Wielkiej Brytanii oraz San Francisco Symphony Orchestra i Philadelphia Orchestra w Stanach Zjednoczonych. Współpracował także z Belgian National Orchestra, Orquesta Nacional de España, Konzerthausorchester Berlin i Gewandhausorchester Leipzig. Odnosił sukcesy również jako dyrygent operowy, przygotowując premiery Così fan tutte Wolfganga Amadeusa Mozarta w Royal Danish Opera w Kopenhadze, Igenii na Taurydzie Christopha Willibalda Glucka w Komische Oper Berlin, Gwałtu na Lukrecji Benjamina Brittena w Teatro Real w Madrycie, oraz oratorium Jephtha Georga Friedricha Händla w Welsh National Opera w Cardiff i Scottish Opera w Glasgow.

Plany dyrygenta w sezonie 2024–2025 obejmują koncerty w Filharmonii Narodowej w Warszawie, współpracę z Orquesta Sinfónica Nacional de México, Enescu Philharmonie w Bukareszcie, kilkoma zespołami w Hiszpanii, Warszawską Operą Kameralną oraz przygotowanie wykonania opery Alcina Georga Friedricha Händla w Mainz.

W latach 1996–2007 Paul Goodwin współpracował z Academy of Ancient Music, a w latach 1999–2005 był pierwszym dyrygentem gościnnym English Chamber Orchestra, z którą odbywał liczne tournée w towarzystwie wielu znanych artystów. Jego płyty cieszą się popularnością wśród wielu użytkowników serwisu Spotify. Obecnie, na tej platformie można odsłuchać 23 albumów z jego udziałem. W 2007 roku Paul Goodwin otrzymał nagrodę honorową Händel-Preis Miasta Halle (Saale). W 2021 roku w California State University Monterey Bay w Stanach Zjednoczonych utworzone zostało stypendium muzyczne jego imienia. W roku 2022 został uhonorowany specjalnym odznaczeniem w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie.

 

[2025]