Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Paul Goodwin, fot. Carmel Bach Festival

Istnieją różne, zaskakujące rodzaje ciszy i nie mniej intrygujące próby jej „udźwiękowienia”. Jedna z pierwszych uwertur koncertowych, czyli utworu stanowiącego dzieło samo w sobie, niepoprzedzającego większej formy – Cisza morska i szczęśliwa podróż Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego – powstała z inspiracji poezją Johanna Wolfganga von Goethego i wychodzi (wbrew pozorom) od negatywnego doświadczenia bezsilności i bezruchu. Cisza na morzu dla żeglarzy oznacza bowiem brak wiatru i przerwę w podróży. Na szczęście w tej barwnej, symfonicznej opowieści, której zakończenie zdradza tytuł utworu, wszystko kończy się bezpiecznym powrotem do portu.

Przeciwieństwo ciszy – doświadczenie burzy i oberwania chmury – stało się przed trzema dekadami dla Erica Whitacre'a impulsem do skomponowania Cloudburst, kompozycji przeznaczonej na chór, fortepian i perkusję, będącej dźwiękową celebracją uwalnianej w przyrodzie energii. 

By uczcić 400. rocznicę wynalezienia prasy drukarskiej przez Johannesa Gutenberga, Felix Mendelssohn-Bartholdy skomponował monumentalną kantatę na trójkę solistów, chór, organy i orkiestrę, określoną pośmiertnie jako II Symfonia „Lobgesang” („Pieśń pochwalna”). Po rozbudowanej, trzyczęściowej sinfonii następuje szereg wokalno-instrumentalnych segmentów do tekstów zaczerpniętych z Biblii, najsłynniejszej bodaj księgi wydanej w mogunckiej oficynie.

Zamknij

Benjamin Hulett

Benjamin Hulett ukończył specjalizację w zakresie studiów chóralnych w New College w Oksfordzie, studiował także pod kierunkiem Davida Pollarda w Guildhall School of Music and Drama. W latach 2005–2009 pracował w Staatsoper Hamburg. Występował na scenach Bayerische Staatsoper, Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, Theater an der Wien (w premierze Die Besessenen Johannesa Kalitzkego), Festspielhaus Baden-Baden i Opera di Roma. Realizował partię Luzia w Zakazie miłości Richarda Wagnera w  Opéra national du Rhin w  Strasburgu oraz Toma Rakewella w The Rake’s Progress Igora Strawińskiego w Caen, Limoges, Reims, Rouen i  Luksemburgu. W  Wielkiej Brytanii Benjamin Hulett występował w  Glyndebourne Festival Opera, Royal Opera House Covent Garden, Opera North, Grange Park Opera, Opera Holland Park, Garsington Opera, Welsh National Opera, a także w scenicznym opracowaniu Pasji wg św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha pod kierownictwem sir Jonathana Millera w  National Theatre. Artysta regularnie występuje podczas BBC Proms, a jego repertuar kameralny cieszy się coraz większym zainteresowaniem.

Plany artysty w sezonie 2024/2025 obejmują europejskie tournée z Mszą C-dur Ludwiga van Beethovena, wraz z Collegium Vocale Gent i Orchestre des Champs-Élysées pod kierownictwem Philippe’a Herreweghego, a później z Beethovenowską IX Symfonią d-moll op. 125. Benjamin Hulett weźmie także udział w tournée z Symfonieorkest Vlaanderen pod kierunkiem Kristiiny Poski, zaśpiewa również Pasję wg św. Mateusza J.S. Bacha z towarzyszeniem Turku Philharmonic Orchestra pod batutą Johna Storgårdsa.

Do najnowszych osiągnięć artysty należą także występy w roli Kudrjasa w Katii Kabanowej Leoša Janáčka podczas Salzburg Festival, pod batutą Jakuba Hrůšy, oraz w Opera de Lyon, partia tenorowa w Davide penitente Wolfganga Amadeusa Mozarta z towarzyszeniem Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks pod kierownictwem Ivana Repušića, w Porach roku Josepha Haydna wraz z Philharmonie Zuidnederland pod batutą Duncana Warda, a także z Academy of Ancient Music i Laurencem Cummingsem. Benjamin Hulett śpiewał partię Lizandera w Śnie nocy letniej Benjamina Brittena w berlińskiej Staatsoper Unter den Linden, w Pulcinelli Strawińskiego pod batutą Martyna Brabbinsa podczas BBC Proms, debiutował z Los Angeles Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Charles’a Dutoit, w wykonaniu Godziny hiszpańskiej Maurice’a Ravela, w Carnegie Hall jako Jowisz w Semele Georga Friedricha Händla, w ramach trasy koncertowej The English Concert po Stanach Zjednoczonych, z udziałem dyrygenta Harry’ego Bickerta. Wykonał także partię Arbacesa w operze Idomeneo Mozarta w Teatro Real w Madrycie oraz Tamina w Czarodziejskim flecie z towarzyszeniem Berliner Philharmoniker pod batutą sir Simona Rattle’a.

Szeroki dorobek fonograficzny Benjamina Huletta zdobył liczne nominacje i nagrody, w tym odznaczenia przyznawane przez „BBC Music Magazine”, nagrody Gramophone, Grammy, L̕Orphée d̕Or i Diapason d’Or.

 

[2025]