Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Angela Hewitt, fot. Keith Saunders

Perfekcjonistka o imponującej pamięci, Angela Hewitt, ma w swoim bogatym repertuarze utwory z różnych epok (od powstałych w czasach Couperinów po kompozycje współczesne, specjalnie dla niej skomponowane), jej nazwisko jednak kojarzy się głównie z dziełami Johanna Sebastiana Bacha. Wszystko za sprawą wygranej w Konkursie Bachowskim w Toronto, serii wysoko ocenianych nagrań muzyki klawiszowej tego kompozytora i otrzymaniu – nie tak dawno zresztą – Bachowskiego Medalu w Lipsku (po raz pierwszy przyznanego kobiecie). W Warszawie artystka zaprezentuje się w jednym z najbardziej „symfonicznych” koncertów fortepianowych Wolfganga Amadeusa Mozarta – Koncercie C-dur KV 503, ukończonym pewnego grudniowego dnia 1786 roku.

Wieczór rozpocznie utwór Luise Farrenc, coraz bardziej docenianej dziś twórczyni romantycznej, która od dzieciństwa pobierała prywatną naukę gry i kompozycji u najważniejszych muzyków w stolicy Francji, nie mogąc – ze względu na płeć – odbyć w tym zakresie regularnych studiów. Paradoksalnie, po latach sama objęła prowadzenie klasy fortepianu w słynnym Konserwatorium Paryskim. Jej dwie efektowne uwertury koncertowe z 1834 roku ukazują dramaturgiczny i kolorystyczny zmysł kompozytorki, której niestety nie dane było zrealizować marzenia o napisaniu opery. Około stu lat później Siergiej Rachmaninow stworzył swoją trzecią, wysoce ekspresyjną Symfonię a-moll, która domknie program koncertu. Jest to jedno z ostatnich dzieł kompozytora i zarazem ważny pomnik wschodnioeuropejskiej symfoniki romantycznej.

Na koncert zaprasza Partner Filharmonii Narodowej - Melon Catering
Melon
Zamknij

Christoph König

Pierwszy Dyrygent Gościnny Filharmonii Narodowej
Główny Dyrygent Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Espanola (RTVE) w Madrycie
Dyrektor Artystyczny Solistes Européens Luxembourg

 

Słynący z przejrzystości, elegancji i precyzji swoich interpretacji, jest rozchwytywanym na całym świecie dyrygentem gościnnym. W sezonie 2023/2024 rozpoczął kadencję głównego dyrygenta Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Espanola (RTVE) w Madrycie, od 2010 roku jest dyrektorem artystycznym Solistes Européens Luxembourg. Wraz z rozpoczęciem sezonu 2024/2025 objął funkcję Pierwszego Dyrygenta Gościnnego Filharmonii Narodowej na trzy kolejne sezony.

Wśród minionych wydarzeń i najbliższych zobowiązań artysty należy wymienić występy z City of Birmingham Symphony Orchestra, Staatskapelle Dresden, Orchestre de Paris, Netherlands Philharmonic Orchestra, Wiener Concert-Verein, Bournemouth Symphony Orchestra, Danish National Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, BBC National Orchestra of Wales, Mozarteumorchester Salzburg, Beethoven Orchester Bonn, Dresdner Philharmonie, Stuttgarter Philharmoniker, New Zealand Symphony Orchestra i BBC Scottish Symphony Orchestra. W Ameryce Północnej występował z takimi orkiestrami, jak Los Angeles Philharmonic, Pittsburgh Symphony Orchestra, Indianapolis Symphony Orchestra, New Jersey Symphony, Houston Symphony, Oregon Symphony, Rochester Philharmonic Orchestra i Toronto Symphony Orchestra. Dyrygował także spektaklami w czołowych teatrach operowych świata: Opernhaus Zürich, Deutsche Oper Berlin, Theater Bonn, Semperoper Dresden, Staatsoper Stuttgart i Teatro Real w Madrycie.

W latach 2009–2014 Christoph König był głównym dyrygentem Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música, z którą odbył wiele tournée po Europie i Brazylii. Od 2003 do 2006 roku sprawował funkcję głównego dyrygenta Malmö Symphony Orchestra oraz pierwszego dyrygenta gościnnego Orquesta Filarmónica de Gran Canaria.

W jego dyskografii na szczególną uwagę zasługuje nagranie kompletu symfonii Ludwiga van Beethovena z Solistes Européens Luxembourg (2020) dla brytyjskiej wytwórni Rubicon, a także ciekawe kompilacje utworów Antonína Dvořáka, Aarona Coplanda i Charlesa Ivesa, Franza Schuberta i Luciana Beria oraz Étienne’a Méhula i Ludwiga van Beethovena. Zarejestrował ponadto muzykę francuskiej kompozytorki Louise Farrenc i kompozytorów luksemburskich (Naxos), koncerty fortepianowe Henryka Melcera z BBC Scottish Symphony Orchestra (Hyperion), symfonie Beethovena z Malmö Symphony Orchestra (dB Productions) oraz I Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa z BBC Scottish Symphony Orchestra (BBC Music).

Urodzony w Dreźnie, Christoph König śpiewał w słynnym Dresdner Kreuzchor. Studiował dyrygenturę, grę na fortepianie i śpiew w drezdeńskiej Hochschule für Musik. Naukę kontynuował na kursach mistrzowskich u Sergiu Celibidachego i sir Colina Davisa. Współpracę z tym ostatnim rozwijał następnie jako asystent w Sächsische Staatskapelle Dresden w Semperoper.
 

[2024]