Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Bartłomiej Nizioł, fot. Yarince Sanchez

George Enescu miał zaledwie 20 lat, gdy po zakończeniu paryskich studiów skomponował dwie Rapsodie rumuńskie (1901). Chociaż nie były jego debiutem kompozytorskim, to właśnie one okazać się miały kamieniem milowym jego sławy. Zachwyciły publiczność prawykonania ognistą stylizacją folkloru wędrownych muzyków – lăutari i do dziś należą do najczęściej wykonywanych dzieł Enescu.

Fascynacja Karola Szymanowskiego pięknem i historią Śródziemnomorza zaowocowała wieloma arcydziełami, tworzonymi zwłaszcza w trudnym czasie wojny, gdy musiał zaniechać podróży. Do najdonioślejszych z nich należą Mity na skrzypce i fortepian, inspirowane też sztuką wykonawczą Pawła Kochańskiego. Podczas koncertu zabrzmi ich orkiestrowa wersja, której autor, holenderski kompozytor Willem Strietman, doskonale podkreślił barwowe i ekspresyjne walory trzech miniatur.

Koncert na orkiestrę Béli Bartóka, rówieśnika Enescu, powstał w 1943 roku na zamówienie Koussevitzky Foundation. Prawykonanie 1 grudnia 1944 roku z udziałem Boston Symphony Orchestra pod dyrekcją Kusewickiego było sukcesem, ale Koncert okazać się miał jednym z ostatnich dzieł zmarłego w 1945 roku twórcy, a także – jednym z najpopularniejszych. Kompozytor złagodził tu swój język muzyczny, skłaniając się ku symetrycznej, klasycyzującej formie i brzmieniowej eufonii, zachowując zarazem większość cech swego wcześniejszego stylu, z nawiązaniami do folkloru, supremacją elementu rytmicznego oraz barwną instrumentacją.


Piotr Maculewicz