Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Christoph König (fot. Christian Wind), David Fray (fot. James Bort)

Piętnastoletni Felix Mendelssohn-Bartholdy opierał się początkowo rozrywkom oferowanym przez nadbałtycki kurort Bad Doberan, gdzie towarzyszył swojemu ojcu. Dla zabicia czasu szkicował średniowieczną katedrę, czytał klasyków i rozwiązywał muzyczne łamigłówki. Zafascynowało go jednak brzmienie lokalnej orkiestry dętej, dla której skomponował utwór będący punktem wyjścia do późniejszej Ouvertüre für Harmoniemusik. Jej barwna faktura zdaje się zapowiadać słynną uwerturę do Snu nocy letniej Williama Szekspira.

Nieco wcześniej inny genialny nastolatek, Ludwig van Beethoven, żmudnie pracował nad swoim II Koncertem fortepianowym, określanym jako „mozartowski” w brzmieniu i formie. Utwór powstał de facto przed I Koncertem, lecz został opublikowany później. Wielokrotnie przerabiany Koncert służył młodemu twórcy jako laboratorium kompozytorskie, z pomocą którego rozwijał także swoje umiejętności wirtuoza fortepianu. Podczas koncertu w Filharmonii Narodowej przy instrumencie zasiądzie pianista słynący z poszukiwań nieortodoksyjnych interpretacji – David Fray.

Richard Strauss, gdy osiągnął ponad dwa razy tyle lat, co Mendelssohn i Beethoven w czasie komponowania młodzieńczych dzieł, chętnie wplatał do swoich utworów wątki autobiograficzne. Jednym z przykładów jest poemat symfoniczny Symphonia domestica na rozbudowany aparat wykonawczy, opisujący codzienność życia rodzinnego. Kompozytor przypisał odpowiednie tematy muzyczne postaciom męża, żony i dzieci, ukazując je w rozmaitych interakcjach – od rodzicielskiej i partnerskiej czułości, przez dziecięcą zabawę, po nieobcą najwyraźniej Straussowi małżeńską sprzeczkę.


Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PGE Polska Grupa Energetyczna
Zamknij

Christoph König

Pierwszy Dyrygent Gościnny Filharmonii Narodowej
Główny Dyrygent Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Espanola (RTVE) w Madrycie
Dyrektor Artystyczny Solistes Européens Luxembourg

 

Słynący z przejrzystości, elegancji i precyzji swoich interpretacji, jest rozchwytywanym na całym świecie dyrygentem gościnnym. W sezonie 2023/2024 rozpoczął kadencję głównego dyrygenta Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Española (RTVE) w Madrycie, od 2010 roku jest dyrektorem artystycznym Solistes Européens Luxembourg. Wraz z rozpoczęciem sezonu 2024/2025 objął funkcję Pierwszego Dyrygenta Gościnnego Filharmonii Narodowej na trzy kolejne sezony.

Wśród minionych wydarzeń i najbliższych zobowiązań artysty należy wymienić występy z City of Birmingham Symphony Orchestra, Staatskapelle Dresden, Orchestre de Paris, Netherlands Philharmonic Orchestra, Wiener Concert-Verein, Bournemouth Symphony Orchestra, Danish National Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, BBC National Orchestra of Wales, Mozarteumorchester Salzburg, Beethoven Orchester Bonn, Dresdner Philharmonie, Stuttgarter Philharmoniker, New Zealand Symphony Orchestra i BBC Scottish Symphony Orchestra. W Ameryce Północnej występował z takimi orkiestrami, jak Los Angeles Philharmonic, Pittsburgh Symphony Orchestra, Indianapolis Symphony Orchestra, New Jersey Symphony, Houston Symphony, Oregon Symphony, Rochester Philharmonic Orchestra i Toronto Symphony Orchestra. Dyrygował także spektaklami w czołowych teatrach operowych świata: Opernhaus Zürich, Deutsche Oper Berlin, Theater Bonn, Semperoper Dresden, Staatsoper Stuttgart i Teatro Real w Madrycie.

W latach 2009–2014 Christoph König był głównym dyrygentem Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música, z którą odbył wiele tournée po Europie i Brazylii. Od 2003 do 2006 roku sprawował funkcję głównego dyrygenta Malmö Symphony Orchestra oraz pierwszego dyrygenta gościnnego Orquesta Filarmónica de Gran Canaria.

W jego dyskografii na szczególną uwagę zasługuje nagranie kompletu symfonii Ludwiga van Beethovena z Solistes Européens Luxembourg (2020) dla brytyjskiej wytwórni Rubicon, a także ciekawe kompilacje utworów Antonína Dvořáka, Aarona Coplanda i Charlesa Ivesa, Franza Schuberta i Luciana Beria oraz Étienne’a Méhula i Ludwiga van Beethovena. Zarejestrował ponadto muzykę francuskiej kompozytorki Louise Farrenc i kompozytorów luksemburskich (Naxos), koncerty fortepianowe Henryka Melcera z BBC Scottish Symphony Orchestra (Hyperion), symfonie Beethovena z Malmö Symphony Orchestra (dB Productions) oraz I Koncert fortepianowy Johannesa Brahmsa z BBC Scottish Symphony Orchestra (BBC Music).

Urodzony w Dreźnie, Christoph König śpiewał w słynnym Dresdner Kreuzchor. Studiował dyrygenturę, grę na fortepianie i śpiew w drezdeńskiej Hochschule für Musik. Naukę kontynuował na kursach mistrzowskich u Sergiu Celibidachego i sir Colina Davisa. Współpracę z tym ostatnim rozwijał następnie jako asystent w Sächsische Staatskapelle Dresden w Semperoper.
 

[2025]