Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Marianna Bednarska, fot. Venera Red / Kolberg Percussion

Gdy pisarz zamawia u kompozytora muzykę do swojej sztuki, musi liczyć się z tym, że to nazwisko tego drugiego będzie odtąd kojarzone z tytułem dzieła. Tak jak niełatwo byłoby wymienić z pamięci autorów słów wszystkich ulubionych arii operowych, tak w przypadku dramatu Peer Gynt wielu z nas w pierwszej kolejności nasuwa się na myśl twórca genialnej muzyki, Edvard Grieg, nie zaś dramatopisarz, Henrik Ibsen. Wybrane fragmenty muzyki do tego utworu podzielił Grieg z czasem na dwie suity, które wyemigrowały w szeroki świat, odłączając się z powodzeniem od swojego teatralnego pierwowzoru.

Wprawki, etiudy i pasaże to z jednej strony zmora większości muzyków, z drugiej zaś –  mimo wszystko – pożyteczne ćwiczenia. Podsłuchane przez amerykańskiego kompozytora Kevina Putsa proste harmoniczne progresje, przy pomocy których rozgrzewał się pewien pianista w mijanym przez twórcę audytorium, mogły wpłynąć na kształt jego obfitującego w ciepłe brzmienia Koncertu na marimbę i orkiestrę, napisanego pod koniec minionego stulecia.

O powstałej sto lat wcześniej I Symfonii Jeana Sibeliusa przeczytać można, że wywodzi się z tradycji romantycznej muzyki programowej, choć sam kompozytor zaprzeczy później, jakoby towarzyszyły jej pozamuzyczne treści. Nieco na przekór twierdzeniom twórcy, badacze dotarli jednak do precyzyjnie przemyślanego (choć ostatecznie porzuconego) programu dzieła, mającego nosić tytuł Muzyczny Dialog i czerpać m.in. z poezji Heinego oraz – prawdopodobnie – dramatu Szekspira.

 

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Marianna Bednarska

Solistka, kameralistka i muzyk orkiestrowy. Regularnie koncertuje w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji, współpracując z uznanymi artystami i uczestnicząc w premierach najnowszych dzieł.

Jest laureatką Concours de Genève (2019), Prix Crédit Suisse Jeunes Solistes (2019) oraz zdobywczynią dwudziestu czterech pierwszych nagród i wyróżnień specjalnych w międzynarodowych konkursach (m.in. w Chicago, Bambergu i Paryżu). W 2009 roku została finalistką Ogólnopolskiego Konkursu Eurowizji Młody Muzyk Roku.

Jako solistka występowała z takimi orkiestrami, jak Orchestre de la Suisse Romande, Tongyeong Festival Orchestra, National Taiwan Symphony Orchestra, International Chamber Orchestra of Washington, Orchester der Komischen Oper Berlin, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego czy Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie. Występowała podczas festiwali w Lucernie, Tongyeong (Korea Południowa), Weiwuying (Tajwan), Davos oraz Solsberg Festival.

W 2014 roku jako pierwsza w historii zarejestrowała wszystkie koncerty na marimbę Andersa Koppela, współczesnego duńskiego kompozytora (Dacapo Records). Artystka brała również udział w nagraniach dla Bayerische Rundfunk oraz dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w projekcie: 100 na 100. Muzyczne Dekady Wolności, który został uhonorowany nagrodami Fryderyk 2020 w dwóch kategoriach.

Marianna Bednarska ukończyła Staatliche Hoschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie oraz Haute Ècole de Musique w Genewie.

Od 2023 roku prowadzi działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, a od 2024 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowych Spotkań Marimbowych w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. 

 

[2025]