Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Marianna Bednarska, fot. Venera Red / Kolberg Percussion

Gdy pisarz zamawia u kompozytora muzykę do swojej sztuki, musi liczyć się z tym, że to nazwisko tego drugiego będzie odtąd kojarzone z tytułem dzieła. Tak jak niełatwo byłoby wymienić z pamięci autorów słów wszystkich ulubionych arii operowych, tak w przypadku dramatu Peer Gynt wielu z nas w pierwszej kolejności nasuwa się na myśl twórca genialnej muzyki, Edvard Grieg, nie zaś dramatopisarz, Henrik Ibsen. Wybrane fragmenty muzyki do tego utworu podzielił Grieg z czasem na dwie suity, które wyemigrowały w szeroki świat, odłączając się z powodzeniem od swojego teatralnego pierwowzoru.

Wprawki, etiudy i pasaże to z jednej strony zmora większości muzyków, z drugiej zaś –  mimo wszystko – pożyteczne ćwiczenia. Podsłuchane przez amerykańskiego kompozytora Kevina Putsa proste harmoniczne progresje, przy pomocy których rozgrzewał się pewien pianista w mijanym przez twórcę audytorium, mogły wpłynąć na kształt jego obfitującego w ciepłe brzmienia Koncertu na marimbę i orkiestrę, napisanego pod koniec minionego stulecia.

O powstałej sto lat wcześniej I Symfonii Jeana Sibeliusa przeczytać można, że wywodzi się z tradycji romantycznej muzyki programowej, choć sam kompozytor zaprzeczy później, jakoby towarzyszyły jej pozamuzyczne treści. Nieco na przekór twierdzeniom twórcy, badacze dotarli jednak do precyzyjnie przemyślanego (choć ostatecznie porzuconego) programu dzieła, mającego nosić tytuł Muzyczny Dialog i czerpać m.in. z poezji Heinego oraz – prawdopodobnie – dramatu Szekspira.

 

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Niklas Willén

W przeszłości sprawował funkcje m.in.: głównego dyrygenta WDR Sinfonieorchester w Kolonii, Norddeutsche Philharmonie Rostock, Danish National Philharmonic Orchestra (Sønderjyllands Symfoniorkester), Sundsvall Chamber Orchestra, Göteborg Wind Orchestra, dyrektora muzycznego Volkstheater Rostock oraz pierwszego gościnnego dyrygenta Royal Stockholm Philharmonic Orchestra. Urodził się w Sztokholmie, gdzie studiował dyrygenturę i kompozycję w Royal College of Music, m.in. pod kierunkiem Jormy Panuli.

Dyrygował takimi orkiestrami, jak Staatskapelle Weimar, Nürnberger Symphoniker, Tonkünstler‑Orchester Niederösterreich, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Swedish Radio Symphony Orchestra, Stavanger Symphony Orchestra, Malmö Symphony Orchestra, Nordic Chamber Orchestra, Trondheim Symphony Orchestra, Iceland Symphony Orchestra, Royal Flanders Philharmonic Orchestra, Bournemouth Symphony Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, RTÉ National Symphony Orchestra i Ulster Orchestra. Z wieloma z tych zespołów zrealizował także liczne nagrania, utrwalając efekty artystycznej współpracy.

Jako dyrygent operowy współpracował z Deutsches Nationaltheater und Staatskapelle Weimar, Volkstheater Rostock, z teatrami operowymi w Göteborgu, Malmö, Sztokholmie, Karlstadzie, Oslo oraz Kalitei, dyrygując przedstawieniami, takimi jak Fidelio Ludwiga van Beethovena, Cyrulik sewilski Gioachina Rossiniego, Latający Holender Richarda Wagnera, Madame Butterfly, TurandotManon Lescaut Giacoma Pucciniego, TraviataRigoletto Giuseppe Verdiego oraz premierami kilku współczesnych dzieł.

 

[2025]