Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Judith van Wanroij, fot. archiwum artystki

Karol Kurpiński, aktywny w pierwszych dekadach XIX wieku kompozytor, dyrygent i impresario, pozostawił po sobie muzykę fortepianową i orkiestrową, wciąż utrzymujący się w repertuarze Koncert klarnetowy oraz symfonię „batalistyczną”, poświęconą bitwie pod Borodino. Za swe główne powołanie uważał jednak tworzenie (zapomnianych dziś) oper – uwertura do jednej z nich, szczególnie popularnego Szarlatana, przypomni tę ważną aktywność wieloletniego dyrygenta i dyrektora sceny operowej Teatru Narodowego.

Znana z doskonałych interpretacji emblematycznych arii opery francuskiej Judith van Wanroij zaprezentuje podczas koncertu 20 maja mniej znane utwory Christopha Willibalda Glucka, Charlesa Gounoda, Camille’a Saint-Saënsa, Jeana-Baptiste’a Lemoyne’a i Antonia Salieriego. Głęboka wrażliwość i nadzwyczajny talent dramatyczny sopranistki pozwalają jej doskonale oddawać nastroje realizowanych partii, oferując słuchaczom niepowtarzalne doznania muzyczne i teatralne. Repertuar operowy urozmaici także Finale molto presto Franciszka Lessla – jedyny zachowany fragment V Symfonii g-moll.

Tytułowy „eroe” III Symfonii Beethovena nie jest konkretną postacią, lecz ideą, muzyka zaś symbolizuje uniwersalne przesłanie dobra i piękna, miłości i poświęcenia, które powracają także w balecie Twory Prometeusza (jego motyw cytowany jest w finale symfonii), operze Fidelio czy w IX Symfonii. Utwór o klasycznej architektonice, obfituje w wiele innowacji formalnych – dla ówczesnych słuchaczy najbardziej kontrowersyjny był sam monumentalizm oraz siła muzycznej ekspresji: patos, namiętność, potęga brzmienia, dramatyczne kontrasty.


Piotr Maculewicz, Jan Lech

Zamknij

Michał Klauza

Dyrektor artystyczny Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie. W latach 2013–2015 kierownik muzyczny Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, od 2009 do 2015 roku – drugi dyrygent Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR) oraz dyrygent i zastępca dyrektora muzycznego Welsh National Opera w Cardiff (2004–2008).

W Narodowej Operze Ukrainy w Kijowie poprowadził operę Król Roger Karola Szymanowskiego w wersji koncertowej, zamykającą rok 2011 Zagranicznego Programu Kulturalnego Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Przygotował i poprowadził wiele operowych premier, takich jak Wanda Joanny Wnuk-Nazarowej (2021) w Operze Krakowskiej, Billy Budd (polska premiera, 2019) i Peter Grimes Benjamina Brittena (2023) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Dyrygował licznymi orkiestrami we Francji, Włoszech, w Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Armenii, Korei Południowej i krajach Zatoki Perskiej. Współpracował z Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie (1998–2003).

W swoim dorobku artystycznym ma liczne nagrania radiowe i telewizyjne; m.in. pierwszą studyjną rejestrację operetki Loteria na mężów Szymanowskiego (NOSPR), nominowaną do nagrody Fryderyk 2019 oraz jego operę Hagith, wyróżnioną statuetką Fryderyk 2020 (Polska Orkiestra Radiowa), wydane przez Polskie Radio. Wśród licznych rejestracji muzyki filmowej ma na swoim koncie nagranie ścieżki dźwiękowej IO Jerzego Skolimowskiego. W latach 2016–2022 był gościnnym dyrygentem Teatru Bolszoj w Moskwie (Don Pasquale Gaetana Donizettiego, Idiota Mieczysława Wajnberga, Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, Katarzyna Izmajłowa Dmitrija Szostakowicza). Od 2020 roku pracuje w Katedrze Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Ryszarda Dudka oraz studiów podyplomowych Konserwatorium im. Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w Petersburgu w klasie Ilji Musina.

 

[2023]