Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Judith van Wanroij, fot. archiwum artystki

Karol Kurpiński, aktywny w pierwszych dekadach XIX wieku kompozytor, dyrygent i impresario, pozostawił po sobie muzykę fortepianową i orkiestrową, wciąż utrzymujący się w repertuarze Koncert klarnetowy oraz symfonię „batalistyczną”, poświęconą bitwie pod Borodino. Za swe główne powołanie uważał jednak tworzenie (zapomnianych dziś) oper – uwertura do jednej z nich, szczególnie popularnego Szarlatana, przypomni tę ważną aktywność wieloletniego dyrygenta i dyrektora sceny operowej Teatru Narodowego.

Znana z doskonałych interpretacji emblematycznych arii opery francuskiej Judith van Wanroij zaprezentuje podczas koncertu 20 maja mniej znane utwory Christopha Willibalda Glucka, Charlesa Gounoda, Camille’a Saint-Saënsa, Jeana-Baptiste’a Lemoyne’a i Antonia Salieriego. Głęboka wrażliwość i nadzwyczajny talent dramatyczny sopranistki pozwalają jej doskonale oddawać nastroje realizowanych partii, oferując słuchaczom niepowtarzalne doznania muzyczne i teatralne. Repertuar operowy urozmaici także Finale molto presto Franciszka Lessla – jedyny zachowany fragment V Symfonii g-moll.

Tytułowy „eroe” III Symfonii Beethovena nie jest konkretną postacią, lecz ideą, muzyka zaś symbolizuje uniwersalne przesłanie dobra i piękna, miłości i poświęcenia, które powracają także w balecie Twory Prometeusza (jego motyw cytowany jest w finale symfonii), operze Fidelio czy w IX Symfonii. Utwór o klasycznej architektonice, obfituje w wiele innowacji formalnych – dla ówczesnych słuchaczy najbardziej kontrowersyjny był sam monumentalizm oraz siła muzycznej ekspresji: patos, namiętność, potęga brzmienia, dramatyczne kontrasty.


Piotr Maculewicz, Jan Lech

Zamknij

Judith van Wanroij

Studiowała pod kierunkiem Margreet Honig w Conservatorium van Amsterdam, a następnie, w 2004 roku, ukończyła kurs Advanced Opera Program Certificate w ramach studiów w De Nederlandse Opera Academie w Amsterdamie i Hadze. Zdobyła także I nagrodę na Erna Spoorenberg Vocalisten Presentation.

Rozpoczęła karierę występami w Opéra de Lyon w spektaklach: La Perichole Jacquesa Offenbacha, La boheme Giacoma Pucciniego, L'enfant et les Sortileges Maurice’a Ravela, Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta, Dvĕ vdovy Bedřicha Smetany oraz Koronacji Poppei Claudia Monteverdiego. Wykonywała także partię Belindy w Dydonie i Eneaszu Henry’ego Purcella w Wiedniu i Aix-en-Provence oraz Echa w Ariadnie na Naksos Richarda Straussa w Teatro Real w Madrycie. W Dutch National Opera w Amsterdamie występowała w partiach z dzieł Monteverdiego oraz w Kastorze i Polluksie Jeana-Philippe’a Rameau.

Śpiewała pod batutą uznanych dyrygentów, takich jak: Christophe Rousset, Frans Brüggen, René Jacobs, Andrea Marcon, Hervé Niquet, Raphaël Pichon, Skip Sempé, William Christie, Guy van Waas, Leonardo García Alarcón, Laurence Equilbey, Marc Minkowski. Artystka gościła w największych salach koncertowych, teatrach i międzynarodowych festiwalach, w Aix-en-Provence, paryskiej Opéra Comique, Wiedniu, Amsterdamie, Strasbourgu, Nantes, Nancy, Bordeaux, Tuluzie, Wersalu, Lyon, Essen, Brukseli, Liege i innych.

Judith van Wanroij występowała w ostatnim czasie m.in. w operach Mozarta: jako Hrabina w Weselu Figara, Despina w Cosi fan tutte, Servilla w Łaskawości Tytusa, Ilia w Idomeneo, Donna Elvira w Don Giovannim, Pierwsza Dama w Czarodziejskim flecie, a także jako Virtu i Damigella w Koronacji Poppei Monteverdiego, Junona w Platee Rameau, Sidonie i Lucinde w Armidzie Christopha Willibalda Glucka, Female Chorus w Gwałcie na Lukrecji Benjamina Brittena. Wykonywała także role tytułowe w Orfeo Luigiego Rossiego oraz Fedrze Jeana-Baptiste’a Lemoyne’a. W wersjach koncertowych realizowała partie: Camille w Les Horaces Antonia Salieriego, Eurydyki w Orfeuszu i Eurydyce Glucka, Xaimy w Le tribut de Zamora Charlesa Gounoda, tytułową w Dydonie Henri’ego Desmaretsa i inne.

Aktualne plany artystki i występy w bieżącym sezonie obejmują: wystawienie Czarodziejskiego fletu Mozarta w Theater Basel oraz premierowy spektakl w Théâtre des Champs-Elysées i w Nicei, La Princesse jaune Camille’a Saint-Saënsa z Orchestre national du Capitole de Toulouse, Idomeneo Mozarta z Les Talens Lyriques, Achante et Cephise Rameau z Les Ambassadeurs w Paryżu, Ariane et Bacchus Marina Marais’go z Concert Spirituel w Paryżu, Hulda Césara Francka z Orchestre Philharmonique Royal de Liege, Sieben Fruhe Lieder Albana Berga z Orchestre national de Lille, Ariane Julesa Masseneta z Münchner Rundfunkorchester, Medea Marca-Antoine’a Charpentiera z Concert Spirituel w Paryżu, Kastor i Polluks Rameau w Budapeszcie, Amsterdamie i Paryżu oraz koncert z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie.

 

[2023]