Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Modestas Pitrėnas (fot. Dmitrij Metvejev); Janusz Wawrowski (fot. Bartek Barczyk)

Poemat symfoniczny W lesie (1901) Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa, wybitnego malarza, a zarazem kompozytora uważanego za pierwszego twórcę artystycznej muzyki litewskiej, to jeszcze w pełni romantyczny, urzekający spokojem i nastrojowością pejzaż natury. Ujawnia się w nim charakterystyczna dla muzyki Čiurlionisa malarska wyobraźnia i czułość na dźwiękową barwę.

Opera Elektra Richarda Straussa (1908) należy do największych osiągnięć wielkiego niemieckiego romantyka, który rozwijając swój inspirowany twórczością Richarda Wagnera, ekstatyczny i monumentalny styl, wkroczył w tym dziele już w obszar muzycznego ekspresjonizmu. Suita symfoniczna z opery w opracowaniu Manfreda Honecka i Tomáša Ille powstała w 2016 roku.

VI Symfonia „Kosmiczna Vytautasa Bacevičiusa (1960) uznawana jest za apogeum późnej twórczości litewskiego kompozytora, naznaczonej jego oryginalną teorią „muzyki kosmicznej”. To dzieło awangardowe, w swej nowoczesnej brzmieniowości inspirowane stylem Edgara Varèse’a, a jednocześnie ekspresjonistyczne w duchu Aleksandra Skriabina. Być może jednak nadzwyczajną, pulsującą energię tej kompozycji należałoby raczej postrzegać w świetle teorii Bacevičiusa – jako dźwiękowy obraz procesu kosmicznego kształtowania materii.

Ostatni, siódmy Koncert skrzypcowy Grażyny Bacewicz (1965), wybitnej skrzypaczki i kompozytorki polskiej (zarazem siostry Vytautasa Bacevičiusa), to dzieło doskonale spajające styl folkloryzmu (z jakim wcześniej wiązało się nazwisko Bacewiczówny) z nowoczesnym, sonorystycznym językiem. Jest to utwór frapujący brzmieniowo, pełen witalnej ekspresji, brawurowy w partii skrzypiec.
 

Robert Losiak

Zamknij

Janusz Wawrowski

Uważany za jednego z najwybitniejszych i najbardziej doświadczonych skrzypków swojego pokolenia. Koncertował jako solista m.in. w Musikverein w Wiedniu, Wigmore Hall w Londynie, Elbphilharmonie w Hamburgu, Beethoven-Saal w Stuttgarcie, Seoul Arts Center, Litewskiej Filharmonii Narodowej w Wilnie, De Doelen w Rotterdamie, Kravis Center w West Palm Beach, Teatro Teresa Carreño w Caracas, Filharmonii Narodowej w Warszawie, NFM we Wrocławiu, NOSPR w Katowicach, czy Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Od wielu lat jest związany z wytwórnią Warner Classics, w której wydał sześć albumów solowych oraz szereg singli. Nagrania fonograficzne artysty przyniosły mu znakomite recenzje krytyków oraz wiele znaczących nagród. Najnowsza płyta, Phoenix, uzyskała nominacje do International Classical Music Awards 2022, Preis der deutschen Schallplattenkritik, Opus Klassik 2021 oraz Fryderyk 2022. Została ona także wybrana albumem miesiąca w brytyjskim „Presto Classical” oraz płytą tygodnia w londyńskim radio Classic FM, Norddeutscher Rundfunk oraz w Programie 2 Polskiego Radia.

Jest laureatem nagrody Fryderyk 2017 i 2019, będącej najważniejszym wyróżnieniem fonograficznym w Polsce. Artysta dokonał wielu premier koncertów skrzypcowych. Specjalnie dla niego utwory pisali: Tomasz J. Opałka, Marcin Markowicz, Norbert Palej, Dariusz Przybylski oraz Albena Petrovic. Z jego inicjatywy powstała wyjątkowa rekonstrukcja Koncertu skrzypcowego Ludomira Różyckiego – utworu, który zaginął w ruinach Warszawy, zniszczonej w 1944 roku hitlerowskimi bombardowaniami po powstaniu warszawskim.

Za wybitną działalność artystyczną i społeczną został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego brązowym medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej „Gloria Artis”. Na swoim koncie ma nominację do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii „Osobowość Roku” 2018 i statuetkę Norwida 2019.

 

[2023]