Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Krzysztof Urbański, Michał Sławecki, Edyta Krzemień (fot. Weronika Kuźma), Anna Federowicz (fot. Piotr Komoń)

transmisja na kanałach medici.tv i Mezzo

 

Krzysztof Urbański zadyryguje dwiema symfoniami, zajmującymi zasłużone miejsce we współczesnym kanonie światowych arcydzieł muzycznych. Symfonia g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusa Mozarta stanowi środkowe ogniwo trzech ostatnich symfonii napisanych na kilka lat przed śmiercią kompozytora. III Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego powstała z kolei w 1976 roku na zamówienie rozgłośni Südwestfunk w Baden-Baden. Nie wiadomo, czy dzieło Mozarta cieszyło się uznaniem za życia kompozytora. Do niedawna uważano wręcz, że mógł on nigdy nie usłyszeć jego wykonania. Utwór Polaka został odrzucony przez część środowisk awangardowych, zaskoczonych nagłym uproszczeniem języka dźwiękowego Góreckiego, choć sam autor zarzekał się: „Nie zmieniałem ubrania rewolucjonisty na habit franciszkański”. Do światowego sukcesu dzieła przyczyniło się dopiero nagranie z 1992 roku, dokonane przez London Sinfonietta. Dziś III Symfonia należy do najczęściej wykonywanych na świecie dzieł polskiej muzyki XX wieku. Podobnie, arcydzieło Mozarta oczarowało późniejsze pokolenia kompozytorów, którzy chętnie nawiązywali do jego kantylenowych melodii. Autografy Symfonii g-moll przechowywał z dumą sam Johannes Brahms. Dzieło wiedeńskiego klasyka nie ma programu, choć wielokrotnie doszukiwano się w nim ukrytych treści. Natomiast Górecki oparł swój utwór na wstrząsających cytatach traktujących o ludzkiej tragedii i stracie. Obie symfonie można rozpoznać już po pierwszych taktach. U Mozarta to charakterystyczny, żywiołowy temat skrzypcowy, u Góreckiego – zaczerpnięta z Kurpi melodia kanonu, pojawiająca się w mrocznych rejestrach kontrabasów.

 

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Edyta Krzemień

Ceniona wokalistka i aktorka, występuje na wielu scenach teatrów muzycznych. Jej repertuar obejmuje muzykę filmową, klasyczną i musicalową. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W ostatnich latach odbyła tournée po Stanach Zjednoczonych i Kana-dzie jako główna wokalistka Cirque du Soleil ECHO.

W Polsce śpiewała liczne role musicalowe, m.in. Christine Daaé (Upiór w operze Andrew Lloyda Webbera), Fantyna (Les Misérables Claude’a-Michela Schönberga), Pani Miodek (Matylda Tima Minchina), Johanna (Sweeney Todd Stephena Sondheima), Emma (Jekyll and Hyde z muzyką Franka Wildhorna), Siostra Mary Robert (Sister Act z muzyką Alana Menkena) i Molly (Ghost z muzyką Dave’a Stewarta i Glena Ballarda). Współpracuje także z Teatrem Pieśni Kozła we Wrocławiu.

Artystka użyczyła głosu w polskich wersjach dubbingowych takich postaci, jak Glinda w musicalu Wicked Stephena Schwartza czy tytułowa Królewna Śnieżka w bajce Walta Disneya. Uczestniczyła również w partiach chóralnych przy realizacji filmów Kraina lodu II, AladynPiękna i Bestia.

Od lat współpracuje z kompozytorem Zbigniewem Preisnerem – wzięła udział w rejestracji ścieżek dźwiękowych do filmów Lady of The Dynasty, Europa CentraleMother didn’t know, śpiewała również jego utwory na międzynarodowych festiwalach, m.in. Klarafestival w Brukseli i Haifa International Film Festival. Uczestniczyła w wykonaniach Requiem for My Friend i spektaklu 2016 Dokąd (z muzyką Preisnera) przygotowanym jako część programu muzyczno-teatralnego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 w Narodowym Forum Muzyki. Wystąpiła podczas 29. Gali Europejskich Nagród Filmowych oraz nagrała album Nowe i stare kolędy: W poszukiwaniu dróg Preisnera (platynowa płyta). W 2019 roku śpiewała w Arenie TAURON w Krakowie podczas obchodów 40-lecia twórczości polskiego kompozytora, obok Lisy Gerrard i Teresy Salgueiro.

 

[2025]