Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Krzysztof Urbański, Michał Sławecki, Edyta Krzemień (fot. Weronika Kuźma), Anna Federowicz (fot. Piotr Komoń)

transmisja na kanałach medici.tv i Mezzo

 

Krzysztof Urbański zadyryguje dwiema symfoniami, zajmującymi zasłużone miejsce we współczesnym kanonie światowych arcydzieł muzycznych. Symfonia g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusa Mozarta stanowi środkowe ogniwo trzech ostatnich symfonii napisanych na kilka lat przed śmiercią kompozytora. III Symfonia Henryka Mikołaja Góreckiego powstała z kolei w 1976 roku na zamówienie rozgłośni Südwestfunk w Baden-Baden. Nie wiadomo, czy dzieło Mozarta cieszyło się uznaniem za życia kompozytora. Do niedawna uważano wręcz, że mógł on nigdy nie usłyszeć jego wykonania. Utwór Polaka został odrzucony przez część środowisk awangardowych, zaskoczonych nagłym uproszczeniem języka dźwiękowego Góreckiego, choć sam autor zarzekał się: „Nie zmieniałem ubrania rewolucjonisty na habit franciszkański”. Do światowego sukcesu dzieła przyczyniło się dopiero nagranie z 1992 roku, dokonane przez London Sinfonietta. Dziś III Symfonia należy do najczęściej wykonywanych na świecie dzieł polskiej muzyki XX wieku. Podobnie, arcydzieło Mozarta oczarowało późniejsze pokolenia kompozytorów, którzy chętnie nawiązywali do jego kantylenowych melodii. Autografy Symfonii g-moll przechowywał z dumą sam Johannes Brahms. Dzieło wiedeńskiego klasyka nie ma programu, choć wielokrotnie doszukiwano się w nim ukrytych treści. Natomiast Górecki oparł swój utwór na wstrząsających cytatach traktujących o ludzkiej tragedii i stracie. Obie symfonie można rozpoznać już po pierwszych taktach. U Mozarta to charakterystyczny, żywiołowy temat skrzypcowy, u Góreckiego – zaczerpnięta z Kurpi melodia kanonu, pojawiająca się w mrocznych rejestrach kontrabasów.

 

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Michał Sławecki

Absolwent Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Artura Stefanowicza. Debiutował jako student w Operze na Zamku w Szczecinie i Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie. Występował na najważniejszych scenach operowych i koncertowych w Polsce oraz w Belgii, Kazachstanie, Chinach, Serbii, Republice Południowej Afryki, a także na licznych festiwalach, m.in.: La Biennale di Venezia, Tokyo Bunka Kaikan, Saaremaa Opera Festival (Estonia), Festival Musica Strasbourg, Festival delle Arti Unite w Rzymie, „Kontrasty” we Lwowie czy podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współ-czesnej „Warszawska Jesień”.

W swoim repertuarze ma liczne dzieła – od muzyki barokowej aż po współczesną. Na scenie operowej wykonuje takie role, jak Czarownica (Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella), Sekstus (Juliusz Cezar Georga Friedricha Händla), Książę Orlofsky (Zemsta nietoperza Johanna Straussa syna), Neron (Koronacja Poppei Claudia Monteverdiego), Rinaldo (Rinaldo Händla), Neron (Agrippina Händla), Anioł (Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka), Cherubin (Wesele Figara Wolfganga Amadusa Mozarta), Stephano (Romeo i Julia Charlesa Gounoda), Voyager (Voyager Sławomira Kupczaka), Andy (Lost Highway Olgi Neuwirth), Jezus (Cud niedokonany Kupczaka), Koń/Marynarz (Człowiek z Manufaktury Rafała Janiaka), Spirit (Only the Sound Remains Kaiji Saariaho), Raphael/Death (Paradise Lost Krzysztofa Pendereckiego), Witold Gombrowicz (History Michała Dobrzyńskiego).

Współpracuje z wybitnymi polskimi kompozytorami, m.in. z Pawłem Mykietynem (Shakespeare’s Sonnets), Wojciechem Błażejczykiem (Fake Opera) i Rafałem Ryterskim (Totentanz). Wziął udział w rejestracji płytowej opery Agaty Zubel – Oresteja (Polskie Radio) oraz wielu innych nagraniach radiowych i telewizyjnych. 

 

[2025]