Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Antoni Wit, fot. Juliusz Multarzyński

Jubileusz 80. urodzin i 60-lecia pracy artystycznej Antoniego Wita.
 

Dla Antoniego Wita, jak oznajmił na antenie Programu 2 Polskiego Radia, nie ma rzeczy ważniejszej niż dyrygowanie. Według tytułu wydanego niedawno wywiadu rzeki jest ono dla niego wręcz „sprawą życia i śmierci”. Filharmonia Narodowa zaprasza na obchody jubileuszu 80. rocznicy urodzin wieloletniego dyrektora instytucji, który po raz kolejny stanie za pulpitem dyrygenckim i poprowadzi zespoły, z którymi łączyła go zawsze szczególna więź. Trudno wymienić wszystkie osiągnięcia polskiego dyrygenta, a tym bardziej wyliczyć najważniejsze światowe orkiestry, z którymi miał okazję współpracować – można śmiało założyć, że dyrygował większością z nich. Wiele ze swoich sukcesów odnosił wspólnie z muzykami Filharmonii Narodowej, wykonując po raz pierwszy dzieła czołowych kompozytorów, rejestrując uhonorowane licznymi nagrodami płyty oraz występując na prestiżowych estradach koncertowych i najważniejszych festiwalach.

Z okazji swojego święta Antoni Wit zaprezentuje filharmonicznej publiczności trzy dzieła: jedną z uwertur Ludwiga van Beethovena do opery Fidelio, Mszę „Koronacyjną” Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz późnoromantyczną symfonię Camille’a Saint-Saënsa.

Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Wojtek Gierlach

Ukończył warszawską Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w klasie Kazimierza Pustelaka (dyplom magna cum laude). Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów wokalnych. Ostatnio odnosił sukcesy jako Melisso (Alcina Georga Friedricha Händla) w LA Opera w Los Angeles, Procida (Nieszpory sycylijskie Giuseppe Verdiego) w Bergen Nasjonale Opera oraz Sarastro (Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta) w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie.

W sezonie 2017/2018 zadebiutował w Royal Opera House – Covent Garden w Londynie w roli Popa w Lady Makbet, mceńskiego powiatu Dmitrija Szostakowicza (dyr. Antonio Pappano). W ostatnich latach wystąpił także po raz pierwszy na scenie Royal Danish Opera w Kopenhadze i Welsh National Opera w Cardiff (jako Sir Giorgio w Purytanach Vincenza Belliniego, dyr. Carlo Rizzi), a także nowojorskiej Carnegie Hall, paryskiego Théâtre des Champs-Elysées i Theater an der Wien.

Śpiewał również takie role, jak Don Basilio (Cyrulik sewilski Gioachina Rossiniego) w Deutsche Oper Berlin, Orowist (Norma Belliniego) w Teatro Nacional Sao Carlos w Lizbonie, Książę Assur (Semiramida Rossiniego) w Royal Danish Opera w Kopenhadze, Alidoro (Kopciuszek Rossiniego) na festiwalu w Aix-en-Provence, Melisso (Alcina) w Opéra National de Bordeaux, Orbazzano (Tankred Rossiniego) w Teatro de la Maestranza w Sewilli, Giorgio Talbot (Maria Stuart Gaetana Donizettiego) w Deutsche Oper am Rhein, Hrabia Rudolf (Lunatyczka Belliniego) i Rocco (Fidelio Ludwiga van Beethovena) w Theater St. Gallen.

W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie występował m.in. w Czarodziejskim flecie Mozarta (Sarastro), Lukrecji Borgii Donizettiego (Don Alfonso), Łucji z Lammermooru Donizettiego (Raimondo), Weselu Figara Mozarta (postać tytułowa), Carmen Georges’a Bizeta (Escamillo), Wilhelmie Tellu Rossiniego (Gessler), Marii Stuart Donizettiego (Talbot) oraz Rigoletcie Giuseppe Verdiego (Sparafucile).

Wojtek Gierlach śpiewa także partie basowe w utworach kantatowo-oratoryjnych. Brał udział m.in. w wykonaniu Stabat Mater Antonína Dvořáka z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Messa da Requiem Verdiego z London Philharmonic Orchestra. W najbliższym czasie artysta na scenie ABAO Bilbao Opera zaprezentuje się jako Osmin w Uprowadzeniu z Seraju Mozarta, a w Welsh National Opera jako Mefistofeles w Fauście Charles’a Gounoda.

 

[2023]