Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Michael Nagy, fot. Gisela Schenker

Biografowie Gustava Mahlera prześcigali się w coraz to śmielszych odczytaniach jego twórczości przez pryzmat wydarzeń z życia kompozytora. Wdzięcznym obiektem do analizy porównawczej jest jego młodzieńczy, czteroczęściowy cykl Pieśni wędrującego czeladnika, skomponowany pierwotnie na głos i fortepian. Pełne paradoksów, mroku i fantazji pieśni do słów kompozytora narzucają autobiograficzne skojarzenia począwszy od samego tytułu dzieła. Mahler objawia się w nim jako nienasycony romantyczny wędrowiec – tragiczny świadek ślubu ukochanej.

Utworu Der Ring ohne Worte nie odnajdziemy w katalogu twórczości Richarda Wagnera. Choć tytuł budzić może skojarzenie z romantycznymi miniaturami fortepianowymi (pieśniami bez słów) jest to obszerne symfoniczne „streszczenie” Pierścienia Nibelunga, sporządzone przez zmarłego przed dekadą amerykańskiego dyrygenta Lorina Maazela. Jego ambitnym założeniem było skondensowanie muzyki instrumentalnej z każdej części wielkiego wagnerowskiego cyklu w odpowiednich proporcjach i w taki sposób, aby uniknąć dokomponowywania dodatkowych łączników czy modulacji oraz zachować chronologię wydarzeń. W konsekwencji Maazel stworzył trwające nieprzerwanie 70 minut dzieło, które rozpoczyna preludium do Złota Renu, a wieńczą ostatnie dźwięki Zmierzchu bogów.

Zamknij

Jacek Kaspszyk

Jeden z czołowych polskich dyrygentów, od sezonu 2023/2024 dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, gdzie wcześniej zajmował stanowisko głównego dyrygenta gościnnego i doradcy muzycznego. Pełnił również funkcje dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie, NFM Filharmonii Wrocławskiej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Był także głównym dyrygentem i doradcą muzycznym Noord Nederlands Orkest.

Od czasu swego młodzieńczego sukcesu w Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie, Jacek Kaspszyk dyrygował najważniejszymi orkiestrami świata, w tym Berliner Philharmoniker, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Orchestre de Paris, Wiener Symphoniker, Oslo Philharmonic, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Czech Philharmonic, Chamber Orchestra of Europe (tournée po Australii), Philharmonia Orchestra, London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, BBC Scottish Symphony Orchestra, BBC National Orchestra of Wales (BBC Proms), Royal Scottish National Orchestra, The Halle, Ulster Orchestra i Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Prowadził także orkiestry w renomowanych teatrach operowych, m.in. w Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, Opéra Comique w Paryżu, Opéra de Lyon, Opéra National de Bordeaux, English National Opera, Opernhaus Zürich, Teatro Colón w Buenos Aires i Staatstheater Nürnberg.

W ostatnim czasie artysta koncertował m.in. z Philharmonisches Orchester des Staatstheater Cottbus (z Marthą Argerich), Symphoniker Hamburg, Berner Symphonieorchester, Orchestre National d'Île-de-France, Luzerner Sinfonieorchester, Lahti Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra. W jego bogatej dyskografii znajduje się m.in. rejestracja II i IV Symfonii Witolda Lutosławskiego z NFM Filharmonią Wrocławską, za którą otrzymał nagrodę Fryderyk 2011. Nagrania z Orkiestrą i Chorem Filharmonii Narodowej, dokonane w ostatnich latach dla Warner Classics, zawierają cieszące się uznaniem krytyków interpretacje Stabat Mater i III Symfonii Karola Szymanowskiego, a na wydanej w 2018 roku płycie artysty utrwalone zostały Symfonia „Polonia” Emila Młynarskiego, Polonez Krzysztofa Pendereckiego i Melodie polskie Mieczysława Wajnberga.

Jacek Kaspszyk otrzymał prestiżowy Elgar Society Medal za wybitne interpretacje utworów Edwarda Elgara, zaś po prezentacji programu poświęconego w całości dziełom Lutosławskiego podczas festiwalu „Warszawska Jesień” w październiku 2013 roku został odznaczony Medalem Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.

 

[2024]