Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Yan Pascal Tortelier, fot. IMG Artists

150. rocznica urodzin Maurice’a Ravela


 

Szanowni Państwo,

z przyczyn niezależnych od Filharmonii Narodowej podczas koncertów 30 i 31 maja 2025 nie wystąpi Piotr Anderszewski.

W niezmienionym repertuarze zastąpi go Lukas Sternath.
Pianista jest zwycięzcą Międzynarodowego Konkursu ARD w Monachium (2022). Jesienią 2025 zadebiutuje podczas BBC Proms z BBC Symphony Orchestra (dyr. Sakari Oramo), w nadchodzącym sezonie ma też w planach debiut i trasę koncertową z Filharmonikami Wiedeńskimi (dyr. Tugan Sokhiev) oraz trasy koncertowe z Bamberger Symphoniker i Wiener Symphoniker. W ostatnich dwóch sezonach współpracował z takimi dyrygentami jak Andrés Orozco-Estrada, Adam Fischer, Jakub Hrůša, Antonello Manacorda, Andrew Manze, Tarmo Peltokoski, Markus Poschner, Giedrė Šlekytė i Tugan Sokhiev.

W związku ze zmianami w obsadzie koncertów 30 i 31 maja 2025, bilety zakupione na te koncerty w kasach FN podlegają zwrotom.
Bilety na koncert 30.05 można zwrócić do 23.05 (piątek) włącznie;
bilety na koncert 31.04 można zwrócić do 24.05 (sobota, w godz. 16:00-18:00) włącznie.
Osoby, które zakupiły bilety za pośrednictwem serwisu bilety24.pl, uprzejmie prosimy o kontakt mailowy: info@bilety24.pl
Przypominamy o braku możliwości zwrotów biletów z abonamentu.

 

Balet Dafnis i Chloé Maurice’a Ravela już w dniu premiery został okrzyknięty arcydziełem. Napisany na zamówienie słynnych Baletów Rosyjskich zyskał popularność głównie w formie dwóch suit orkiestrowych. Nawiązania do starożytnej Grecji, z której wywodzi się libretto baletu, są w Suicie subtelne i impresjonistyczne, a decydującym środkiem ich realizacji jest mistrzowskie operowanie przez kompozytora orkiestrą. Ravel wydobywa w Dafnisie i Chloé maksimum możliwości kolorystycznych, wzbogacając orkiestrę o najpiękniejsze i najbardziej naturalne brzmienie pochodzące od człowieka – ludzki głos.

Łukasz Kaczmarowski

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Yan Pascal Tortelier

Współpracował z najbardziej prestiżowymi orkiestrami na świecie. Swoją karierę muzyczną rozpoczął jako skrzypek. W wieku czternastu lat zdobył pierwszą nagrodę w Konserwatorium Paryskim (klasa skrzypiec), a wkrótce potem zadebiutował jako solista z London Philharmonic Orchestra. Po studiach muzycznych odbytych u Nadii Boulanger, kształcił się w zakresie dyrygentury pod kierunkiem Franco Ferrary w Accademia Musicale Chigiana (Siena).

W latach 2016–2020 był głównym dyrygentem Iceland Symphony Orchestra, z którą przez lata zbudował ważne relacje. Wcześniej zajmował stanowiska głównego dyrygenta i dyrektora artystycznego Ulster Orchestra (1989–1992) oraz głównego dyrygenta gościnnego Pittsburgh Symphony Orchestra (2005–2008). Był także głównym dyrygentem Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo (2009–2011) i BBC Philharmonic Orchestra (1992–2003), otrzymując honorowy tytuł conductor emeritus tej orkiestry, z którą nadal regularnie współpracuje.

Yan Pascal Tortelier koncertował z wieloma orkiestrami, m.in. z London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Orchestre de Paris, Orkiestrą Filharmonii Petersburskiej, Oslo Philharmonic, Filarmonica della Scala w Mediolanie, Los Angeles Philharmonic, Boston i Chicago Symphony Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, a niedawno odniósł sukces, debiutując z George Enescu Philharmonic Orchestra w Bukareszcie.

Artysta ma na swoim koncie obszerny katalog nagrań zarejestrowanych przez wytwórnię Chandos Records. Płyty z muzyką orkiestrową Claude’a Debussy’ego, Maurice’a Ravela (a w tym orkiestrowa wersja Tria fortepianowego Ravela w opracowaniu Yana Pascala Torteliera), Césara Francka, i Henri’ego Dutilleux były wielokrotnie nagradzane. Jego ostatni album Évocations z utworami Alberta Roussela został zarejestrowany z udziałem BBC Philharmonic Orchestra, CBSO Chorus oraz solistów Alessandra Fishera (tenor) i François le Roux (baryton).

 

[2025]