Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Antoni Wit, fot. Juliusz Multarzyński

Stulecie Związku Kompozytorów Polskich 
i
Osiemdziesięciolecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
 

 

Biblijny motyw drabiny Jakubowej stanowił kuszące źródło inspiracji dla licznych malarzy, którzy w najrozmaitszy sposób przedstawiali wspinających się po niej aniołów oraz górującego na jej szczycie Boga. Podobnie w dziełach literackich odnajdujemy różnorodne interpretacje drabiny jako metaforę drogi. Jak jednak przełożyć ten symbol na język muzyki? Podjął się tego w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku Krzysztof Penderecki. W kontekście jego twórczości Przebudzenie Jakuba stanowiło jeden z ostatnich szczebli na drodze od sonoryzmu ku inspiracjom neoromantycznym. Podczas gdy kompozycja ta zamykała symbolicznie pewien etap polskiej awangardy, III Symfonia Karola Szymanowskiego, skomponowana w drugiej dekadzie XX wieku, otwierała wówczas szeroko jej wrota. Kompozytor, zainspirowany kulturą Bliskiego Wschodu, posłużył się w niej poezją suficką w przekładzie Tadeusza Micińskiego. Niebywała inwencja Szymanowskiego pozwoliła stworzyć mu mistyczny, bardzo sugestywny – choć niejako wyśniony – obraz Orientu.

Doskonały łącznik między Szymanowskim a Pendereckim stanowić będzie jedna z najczęściej wykonywanych na świecie kompozycji innego wielkiego klasyka muzyki polskiej. Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego powstał w połowie XX wieku dla Orkiestry Filharmonii Warszawskiej, oczekującej na odbudowę swojej zniszczonej w czasie wojny siedziby. Czerpiąc z polskiego folkloru, Lutosławski stworzył zupełnie swobodną gatunkową parafrazę Koncertu na orkiestrę Béli Bartóka, która w niczym nie ustępuje pierwowzorowi.
 

 

Bartłomiej Gembicki

Stulecie Związku Kompozytorów Polskich
ZKP 100 Związek Kompozytorów Polskich
Osiemdziesięciolecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
PWM jubileusz bw
Zamknij

Antoni Wit

Dyrygent honorowy Filharmonii Krakowskiej. W latach 2013–2018 dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie. Wcześniej kierował zespołami Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1974–1977), Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie (1977–1983), Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1983–2000) i Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987–1992). W latach 2002–2013 sprawował funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Fil-harmonii Narodowej w Warszawie.

Studiował dyrygenturę u Henryka Czyża i kompozycję u Krzysztofa Pendereckiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, ukończył również studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Działalność zawodową rozpoczął jako asystent Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po otrzymaniu II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie w 1971 roku został asystentem patrona konkursu.

Występował niemal we wszystkich ośrodkach muzycznych Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. W ostatnich sezonach poprowadził m.in. Orchestra del Teatro alla Scala, BBC Symphony Orchestra, Orkiestrę Filharmonii Petersburskiej, Cleveland Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Budapest Festival Orchestra, Orquesta Nacional de España, Berner Sym-phonieorchester, China Philharmonic Orchestra, Shanghai Symphony Orchestra, Colorado Symphony, New Zealand Symphony Orchestra, Orquesta Filarmónica de Buenos Aires (Teatro Colón), Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Royal Philharmonic Orchestra (m.in. na festiwalu w Montreux), orkiestry w Lyonie, Liège, Brukseli, São Paulo, Bilbao, Barcelonie i Sewilli.

Dorobek fonograficzny artysty zawiera ponad 200 płyt, które otrzymały liczne nagrody (m.in. Grammy Award 2013 oraz sześć innych nominacji do tej nagrody, Diapason d’Or i Grand Prix de la Nouvelle Académie du Disque, Cannes Classical Award, Choc du Monde de la Musique, cztery Fryderyki). Znajdują się na nich dzieła najwybitniejszych polskich kompozytorów, a także utwory literatury światowej – m.in. przyjęte przez krytyków z wielkim uznaniem interpretacje dzieł Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, Gustava Mahlera i Richarda Straussa. Dyrygent należy do nielicznego grona artystów, których płyty sprzedano w łącznym nakładzie niemal sześciu milionów egzemplarzy.

Antoni Wit prowadził także działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, ma tytuł profesora. Do jego wychowanków należą m.in. Krzysztof Urbański, Michał Dworzyński, Rafał Janiak, Maja Metelska i Dawid Runtz, a wśród jego doktorantów są także Łukasz Borowicz, Jakub Chrenowicz i Wojciech Rodek. Jest profesorem honorowym UMFC oraz Keimyung University (Korea Południowa).

 

[2025]