Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Łukasz Borowicz, fot. archiwum artysty

Joseph Haydn, zachęcony entuzjastycznym przyjęciem oratorium Stworzenie świata (1798), przystąpił do pracy nad Porami roku, które po raz pierwszy zostały wykonane w wiedeńskim pałacu księcia Schwarzenberga w 1801 roku. Utwór został oparty na osiemnastowiecznym poemacie The Seasons Jamesa Thomsona. Jego cztery części poświęcone są opisowi kolejnych por roku i refleksjom na ich temat w formie dialogu między trzema postaciami: gospodarzem Szymonem (bas), jego córką Hanną (sopran) i młodym wieśniakiem Łukaszem (tenor), z komentarzami choru jako gromady wieśniaków. Nie ma w nim akcji w tradycyjnym znaczeniu tego słowa – jest nią naturalny bieg zdarzeń w przyrodzie, właściwych kolejnym porom roku. W ostatnich latach coraz więcej osób odkrywa niedostrzegane wcześniej powaby, jakimi mieni się partytura Haydna. Całe jego malarstwo dźwiękowe, wichry i burze, polowania i galopy, węszące psy i głosy ptaków, tańce, furkoczące kołowrotki i wiele innych szczegółów – urzeka pomysłowością i wdziękiem. Słychać echa rozmaitych symfonii, jakby nieświadome autocytaty. Ale też słychać, że Haydn znał i cenił Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także – skąd Ludwig van Beethoven czerpał wzory do Pastoralnej. Dzisiejszego słuchacza nade wszystko zaś pociągać może ów ton spokojnej radości i afirmatywny stosunek do życia.  

Ludwik Erhardt

Zamknij

Petr Nekoranec

Jeden z najwybitniejszych tenorów młodego pokolenia opery czeskiej. Studia wokalne rozpoczął w Konserwatorium w Pardubicach, a następnie kształcił się w ramach Opernstudio der Bayerischen Staatsoper w Monachium i Lindemann Young Artist Development Program w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Jest zwycięzcą Concurso Internacional de Canto Francisco Vinas w Barcelonie, w którym przyznano mu również Plácido Domingo Tenor Prize.

W ostatnich sezonach występował w Staatsoper Stuttgart jako Hrabia Almaviva (Cyrulik sewilski Gioachina Rossiniego), Don Ramiro (Kopciuszek Rossiniego) i Ernesto (Don Pasquale Gaetana Donizettiego). W Teatrze Narodowym w Pradze śpiewał wiele ról operowych Wolfganga Amadeusa Mozarta (Almaviva, Tamino, Ferrando, Don Ottavio), a także wykonywał partię Romea (Roméo et Juliette Charlesa Gounoda), Beppa (Pajace Ruggiera Leoncavalla) i Śpiewaka (Kawaler z różą Richarda Straussa). W Markgräfliches Opernhaus w Bayreuth wystąpił jako Asprando (Carlo il calvo Nicoli Antonia Porpory), a w Teatro del Maggio Musicale Fiorentino – jako Oronte (Alcina Georga Friedricha Händla) u boku Cecilii Bartoli w roli tytułowej.

Jesienią 2019 roku ukazał się jego album French Arias (Supraphon). W obecnym sezonie ma zaplanowane dwa debiuty na scenie Teatru Narodowego w Pradze w operach Donizettiego Napój miłosny (Nemorino) i Bedřicha Smetany Tajemnica (Vít). W Opéra national du Capitole w Tuluzie występuje jako Arbace (Idomeneusz, król Krety Mozarta). Rolę Dawida w operze David et Jonathas Marka-Antoine’a Charpentiera prezentuje w Théâtre de Caen, Opéra National de Lorraine w Nancy, Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, Grand Théâtre de Luxembourg i Teatro Real Madrid, a także w przyszłym sezonie podczas europejskiego tournée. W nabliższym czasie będzie śpiewał role Pasterza w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego i Stefana w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki.

 

[2024]