Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Łukasz Borowicz, fot. archiwum artysty

Joseph Haydn, zachęcony entuzjastycznym przyjęciem oratorium Stworzenie świata (1798), przystąpił do pracy nad Porami roku, które po raz pierwszy zostały wykonane w wiedeńskim pałacu księcia Schwarzenberga w 1801 roku. Utwór został oparty na osiemnastowiecznym poemacie The Seasons Jamesa Thomsona. Jego cztery części poświęcone są opisowi kolejnych por roku i refleksjom na ich temat w formie dialogu między trzema postaciami: gospodarzem Szymonem (bas), jego córką Hanną (sopran) i młodym wieśniakiem Łukaszem (tenor), z komentarzami choru jako gromady wieśniaków. Nie ma w nim akcji w tradycyjnym znaczeniu tego słowa – jest nią naturalny bieg zdarzeń w przyrodzie, właściwych kolejnym porom roku. W ostatnich latach coraz więcej osób odkrywa niedostrzegane wcześniej powaby, jakimi mieni się partytura Haydna. Całe jego malarstwo dźwiękowe, wichry i burze, polowania i galopy, węszące psy i głosy ptaków, tańce, furkoczące kołowrotki i wiele innych szczegółów – urzeka pomysłowością i wdziękiem. Słychać echa rozmaitych symfonii, jakby nieświadome autocytaty. Ale też słychać, że Haydn znał i cenił Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także – skąd Ludwig van Beethoven czerpał wzory do Pastoralnej. Dzisiejszego słuchacza nade wszystko zaś pociągać może ów ton spokojnej radości i afirmatywny stosunek do życia.  

Ludwik Erhardt

Zamknij

Robert Gierlach

Jeden z najwybitniejszych polskich śpiewaków operowych, a także ceniony wykonawca muzyki współczesnej i pieśni. Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie: Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w klasie Kazimierza Pustelaka. Zwycięzca Concorso Internazionale di Musica Viotti w Vercelii, zdobywca nagrody publiczności Concurso Internacional de Canto Alfredo Kraus w Las Palmas de Gran Canaria.

Występował wielokrotnie na największych scenach i estradach koncertowych świata, takich jak Teatro alla Scala w Mediolanie, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Musikverein w Wiedniu, Berliner Philharmonie, Royal Albert Hall w Londynie, Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, NHK Hall Tokyo, Verizon Hall w Kimmel Center w Filadelfii, Grand Théâtre de Geneve i Tonhalle Zürich. Jest częstym gościem festiwali operowych m.in. w Salzburgu, Glyndebourne, Schleswig-Holstein Musik Festival, BBC Proms w Londynie i Wratislavia Cantans. Artysta regularnie koncertuje na scenach polskich filharmonii i teatrów operowych (m.in. Filharmonia Narodowa, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Polska Opera Królewska w Warszawie).

Robert Gierlach otrzymał Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za tytułową rolę w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (reż. Mariusz Treliński). Artysta jest dwukrotnym laureatem fonograficznej nagrody Fryderyk za nagrania pieśni Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Pawła Łukaszewskiego. Płyta Quo vadis Feliksa Nowowiejskiego, zarejestrowana z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod batutą Łukasza Borowicza z jego udziałem w partii św. Piotra, zdobyła nagrodę ICMA. Robert Gierlacha prowadzi działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

[2024]