Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Łukasz Borowicz, fot. archiwum artysty

Joseph Haydn, zachęcony entuzjastycznym przyjęciem oratorium Stworzenie świata (1798), przystąpił do pracy nad Porami roku, które po raz pierwszy zostały wykonane w wiedeńskim pałacu księcia Schwarzenberga w 1801 roku. Utwór został oparty na osiemnastowiecznym poemacie The Seasons Jamesa Thomsona. Jego cztery części poświęcone są opisowi kolejnych por roku i refleksjom na ich temat w formie dialogu między trzema postaciami: gospodarzem Szymonem (bas), jego córką Hanną (sopran) i młodym wieśniakiem Łukaszem (tenor), z komentarzami choru jako gromady wieśniaków. Nie ma w nim akcji w tradycyjnym znaczeniu tego słowa – jest nią naturalny bieg zdarzeń w przyrodzie, właściwych kolejnym porom roku. W ostatnich latach coraz więcej osób odkrywa niedostrzegane wcześniej powaby, jakimi mieni się partytura Haydna. Całe jego malarstwo dźwiękowe, wichry i burze, polowania i galopy, węszące psy i głosy ptaków, tańce, furkoczące kołowrotki i wiele innych szczegółów – urzeka pomysłowością i wdziękiem. Słychać echa rozmaitych symfonii, jakby nieświadome autocytaty. Ale też słychać, że Haydn znał i cenił Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także – skąd Ludwig van Beethoven czerpał wzory do Pastoralnej. Dzisiejszego słuchacza nade wszystko zaś pociągać może ów ton spokojnej radości i afirmatywny stosunek do życia.  

Ludwik Erhardt

Zamknij

Natalia Rubiś

Absolwentka prestiżowego programu operowego Yale School of Music w Stanach Zjednoczonych oraz Akademii Muzycznej we Wrocławiu (dyplom z wyróżnieniem).

Ostatnio wystąpiła w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie (z zespołem Il Giardino Armonico pod dyrekcją Giovanniego Antoniniego) w roli Halki – operze Stanisława Moniuszki oraz w Grand Teatro del Liceu w Barcelonie i Teatro Real w Madrycie w Orlando paladino Josepha Haydna. W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie wzięła udział w Credo Krzysztofa Pendereckiego. Wielokrotnie śpiewała podczas festiwali, takich jak Chopin i Jego Europa czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Brała udział w prawykonaniu Symfonii na sopran i orkiestrę Yoava Talmiego pod batutą kompozytora, śpiewała także partie solowe m.in. w IV Symfonii Gustava Mahlera i Te Deum Antonína Dvořáka.

Koncertowała na wielu scenach filharmonii: w Brnie, Warszawie, Poznaniu, Krakowie, Szczecinie, Łodzi, Bydgoszczy, a także w Sali Rudolfinum (obecnie: Sala Dvořáka) w Pradze, Musikverein w Wiedniu i Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Jako śpiewaczka operowa wykonuje liczne partie dzieł: Wolfganga Amadeusa Mozarta (Hrabina, Donna Elvira, Fiordiligi), Georga Friedricha Händla (Almirena, Romilda, Calisto, Merab), Charles’a Gounoda (Małgorzata), Henry’ego Purcella (Dydona), a także Giana Carla Menottiego, Ferenca Lehára, Benjamina Brittena i Luigiego Cherubiniego.

Jej dorobek dyskograficzny obejmuje nagrania dla Deutsche Harmonia Mundi, DUX i Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Wzięła udział w rejestracji takich oper, jak Halka i Hrabina Moniuszki, La fiera di Venezia Antonia Salieriego, Faniska Cherubiniego, Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale Jana Stefaniego, a także dzieł kantatowo-oratoryjnych Moniuszki (Widma, Nijoła) i Gaetana Donizettiego (Messa da Requiem, DVD). Z tenorem Krystianem Krzeszowiakiem nagrała album Kochaj mnie. Duety miłosne.

Laureatka wielu konkursów, m.in. II nagrody Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów w Lublinie. Jest ambasadorką Światowego Projektu Pokoju „Wieczna Miłość”.

 

[2024]