Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Christoph König, fot. Christian Wind

W czasach, gdy powielanie zawodu rodziców przez dzieci nie jest już powszechnie obowiązującą normą, nieczęsto spotyka się muzykujące rodziny występujące w najważniejszych salach koncertowych świata. Fortepianowe duo złożone z dwóch ponadprzeciętnie utalentowanych braci Lucasa i Arthura Jussenów stanowi dziś przykład wyjątkowego fenomenu. Pianiści pomimo młodego wieku mogą pochwalić się licznymi nagraniami dla prestiżowej wytwórni Deutsche Grammophon. W Filharmonii Narodowej zaprezentują się w rzadko wykonywanym Koncercie na dwa fortepiany i orkiestrę As-dur Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Był to drugi podwójny koncert w karierze 15-letniego geniusza, którego często usłyszeć można było w towarzystwie niemniej utalentowanej siostry Fanny. Prezentacja utworu w Szczecinie i Berlinie wzbudziła ogromne zainteresowanie europejskich salonów talentem młodego pianisty i kompozytora. Jego twórczość ukształtowała później Richarda Straussa, zanim ów zdążył zapoznać się z eksperymentami teatralnymi Richarda Wagnera (i mniej chętnie z jego filozofią). Jednym z najgłośniejszych przykładów pełnego paradoksów dorobku operowego Straussa jest modernistyczna jednoaktówka Elektra. Dzieło znane ze szczególnie wymagającej roli głównej bohaterki, obecnej na scenie niemal przez cały czas jego trwania, tym razem pozwoli odpocząć śpiewakom i zabrzmi w formie – niedawno opracowanej – suity orkiestrowej.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Arthur Jussen

Lucas i Arthur Jussen są jednym z najbardziej rozchwytywanych duetów fortepianowych naszych czasów. Bracia Jussen (urodzeni w 1993 i 1996 roku) są wybitnymi ambasadorami muzyki klasycznej w Holandii i poza jej granicami. Dzięki swej energicznej, niemal symbiotycznej grze, doskonałemu brzmieniu i porywającym interpretacjom, są doceniani zarówno przez dziennikarzy, jak i publiczność.

Bracia Jussen występowali z orkiestrami na całym świecie, w tym z Boston Symphony Orchestra, The Philadelphia Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra, Budapest Festival Orchestra, NDR Elbphilharmonie Orchester i Academy of St. Martin in the Fields. Współpracują z uznanymi dyrygentami, takimi jak Christoph Eschenbach, Iván Fischer, sir Neville Marriner, Andris Nelsons, Yannick Nézet-Séguin, Jukka-Pekka Saraste i Jaap van Zweden.

W sezonie 2024/2025 bracia Jussen będą artystami rezydującymi w Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, udadzą się też w europejską trasę koncertową z Gewandhausorchester. Oprócz debiutów z Chicago Symphony Orchestra, Baltimore Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Gothenburg Symphony Orchestra, Lahti Symphony Orchestra, Israel Philharmonic Orchestra i Orkiestrą Symfoniczną Czeskiego Radia, bracia Jussen powrócą jako soliści do takich zespołów, jak Konzerthausorchester Berlin, Bamberger Symphoniker, Dresdner Philharmonie, Bergen Philharmonic Orchestra, Antwerp Symphony Orchestra i Orkiestra Filharmonii Narodowej. Artyści zaprezentują się także w recitalach, m.in. w Paryżu, Amsterdamie, Hadze, Londynie, Rzymie, Neapolu, Zurychu, Mannheimie, Stuttgarcie i Poczdamie.

Od 2010 roku bracia Jussen są związani wyłącznym kontraktem nagraniowym z wytwórnią Deutsche Grammophon. W 2015 roku ukazało się ich nagranie koncertów fortepianowych Wolfganga Amadeusa Mozarta z Academy of St. Martin in the Fields. Artyści nagrali również podwójny koncert fortepianowy Francisa Poulenca i Karnawał zwierząt Camille’a Saint-Saënsa z Royal Concertgebouw Orchestra i Stéphane’em Deneve’em, a w 2019 roku ukazało się nagranie koncertów i chorałów Johanna Sebastiana Bacha z towarzyszeniem Amsterdam Sinfonietta. „The Russian Album” (2021) to zapis interpretacji utworów na dwa fortepiany Siergieja Rachmaninowa, Igora Strawińskiego i Antona Areńskiego. Najnowszym ogniwem w dyskografii artystów jest płyta „Dutch Masters” (2022), poświęcona utworom holenderskich kompozytorów, we współpracy m.in. z Netherlands Radio Philharmonic Orchestra.

 

[2024]