Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Sol Gabetta, fot. Julia Wesely

Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego dedykowany został Mścisławowi Rostropowiczowi, wybitnemu rosyjskiemu wiolonczeliście. Jak sam kompozytor wspominał współpracę z wykonawcą:

Kiedy przyjąłem zamówienie, Sława mi powiedział: „Nie myśl o wiolonczeli. Wiolonczela – to ja. Pisz muzykę”.

Utwór powstał w 1970 roku na zamówienie Royal Philharmonic Society oraz Calouste Gulbenkian Foundation. Prawykonanie odbyło się w londyńskim Royal Festival Hall. W roli solisty wystąpił adresat dedykacji, a towarzyszyła mu Bournemouth Symphony Orchestra pod batutą sir Edwarda Downesa.

Lutosławski odżegnywał się od licznych interpretacji Koncertu, w tej autorstwa Andrzeja Chłopeckiego, które wskazywały na pozamuzyczny przekaz polityczny dzieła: starcia jednostki (wiolonczela) z masą społeczną (orkiestra). Uważał, że utwór ma wiele znaczeń i nie można przypisać go do konkretnego momentu historii. Z tego powodu nawet dziś pozostaje równie aktualny.

Wirtuozowska maestria Mścisława Rostropowicza imponowała także Dmitrijowi Szostakowiczowi. Kompozytor dedykował mu oba Koncerty wiolonczelowe. Niektórzy dopatrywać by się mogli podobieństw między pierwszym z nich a X Symfonią e-moll op. 93 – utworem z 1953 roku, powstałym niedługo po śmierci Józefa Stalina. Zarówno bowiem w I Koncercie Es-dur op. 107, jak i w Dziesiątej, pojawia się aluzja do specyficznego, dźwiękowego kryptogramu Szostakowicza: DSCH. Choć Solomon Volkov, bliski przyjaciel Szostakowicza, opublikował w książce Testimony. The Memoirs of Dmitri Shostakovich z 1979 roku wskazanie kompozytora, że dzieło zostało napisane jako wspomnienie czasów stalinowskich. Większa część utworu wywołuje wrażenie mrocznej aury, ponurego czasu totalitaryzmu, którego Szostakowicz sam był ofiarą. Dopiero finał – triumfalne, zwycięskie Allegro – sugeruje, że nawet pomroki stalinizmu nie powstrzymają wschodzącego słońca nadziei.
 

Jan Lech

Realizacja koncertu przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach programu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
PWM+Tutti.pl
Zamknij

Sol Gabetta

W sezonie artystycznym 2025/2026 Sol Gabetta jest artystką-rezydentką Tonhalle-Orchester Zürich (w tej instytucji zadebiutowała dwadzieścia lat temu), a także Konzerthaus Dortmund i Bozar Brussels. Występuje z takimi orkiestrami, jak New York Philharmonic, Czech Philharmonic, Bamberger Symphoniker, Royal Concertgebouw Orchestra, Gewandhausorchester, Philharmonia Orchestra, Münchner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker, Mahler Chamber Orchestra czy London Philharmonic Orchestra. Współpracuje z takimi dyrygentami, jak Jakub Hrůša, Paavo Järvi, Semyon Bychkov, Mikko Franck, Lahav Shani, Franz Welser-Möst, François-Xavier Roth czy Marin Alsop. Zaangażowana w promowanie muzyki współczesnej, wykonuje Koncert wiolonczelowy, który napisał dla niej Francisco Coll.

Centralnym punktem bieżącego sezonu w kalendarzu Sol Gabetty jest osobisty, inspirowany historią projekt: hołd dla zapomnianej, pionierskiej artystki Lise Cristiani, dziewiętnastowiecznej wiolonczelistki, jednej z pierwszych kobiet-wirtuozów tego instrumentu. Sol Gabetta przywraca pamięć legendarnych koncertów Cristiani, wykonując utwory Franza Schuberta, Feliksa Mendelssohna, Jacques’a Offenbacha, Gaetana Donizettiego i Adrien-François Servaisa w interpretacjach opartych na wiedzy historycznej.

Jest rozchwytywaną artystką występującą na czołowych festiwalach, takich jak Lucerne Festival, Verbier Festival, Salzburger Festspiele, Schwetzinger SWR Festspiele, Schubertiade Schwarzenberg i Beethovenfest Bonn. Czerpie inspirację z szerokiego grona współpracowników i muzycznych spotkań podczas SOLsberg Festival, który rozwija się pod jej kierownictwem artystycznym. Muzyka kameralna pozostaje centralnym elementem działalności artystki; regularnie występuje z Isabelle Faust, Bertrandem Chamayou, Kristianem Bezuidenhoutem, Aleksandrem Melnikovem i Francesco Piemontesim.

W uznaniu wyjątkowych osiągnięć artystycznych, wizji i kreatywności, Sol Gabetta otrzymała European Culture Award (2022). Jest również laureatką Herbert von Karajan Award (Osterfestspiele Salzburg 2018), OPUS Klassik Award (2019) i nagrody ECHO Klassik (2007, 2009, 2013 i 2016). Otrzymała również Gramophone Young Artist of the Year Award (2010) i Würth-Preis der Jeunesses Musicales (2012).

Artystka wciąż poszerza swoją bogatą dyskografię we współpracy z wytwórnią Sony Classical. Najnowsze wydawnictwa to nagranie późnych dzieł Roberta Schumanna oraz nagranie live koncertów wiolonczelowych Edwarda Elgara i Bohuslava Martinů z Berliner Philharmoniker pod batutą sir Simona Rattle’a i Krzysztofa Urbańskiego. W 2017 roku ukazał się wspólny album Sol Gabetty i Cecilii Bartoli Dolce Duello (Decca Classics).

 

[2025]