Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Piotr Wacławik, fot. Dariusz Rok

Maski Karola Szymanowskiego są trzyczęściowym cyklem odwołującym się do sławnych postaci literackich: niestrudzonej opowiadaczki Szeherezady (z Księgi tysiąca i jednej nocy), Tristana, w błazeńskim przebraniu nie rozpoznanego przez Izoldę (z popularnego przed I wojną dramatu Ernsta Hardta Tantris der Narr) oraz uwodziciela wszech czasów Don Juana. Utwór zwraca uwagę silną, pulsującą nieregularnymi napięciami ekspresją, wykraczającą poza tradycyjną tonalność harmoniką i specyficznym kolorytem dźwiękowym związanym z masywnym brzmieniem i gęstą, wielowarstwową fakturą. Szymanowski planował orkiestrową transkrypcję Masek, ale zamiaru tego nie zdążył zrealizować. Dokonał tego Jan Krenz – prezentowana dziś orkiestrowa wersja cyklu była po raz pierwszy wykonana podczas Warszawskiej Jesieni w 1988 roku przez wielką Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji pod batutą Jana Krenza.

Olgierd Pisarenko
 

Burleska d-moll na fortepian i orkiestrę Richarda Straussa pierwotnie nosiła tytuł Scherzo d-moll i dedykację dla Hansa von Bülowa. Bülow uznał jednak dzieło za niedorzeczne, a partię fortepianu za niewykonalną, co spowodowało, że partytura na kilka lat spoczęła w szufladzie. Kompozycja została po raz pierwszy wykonana w 1890 roku przez Eugena d'Alberta, któremu została ostatecznie zadedykowana, otrzymała też wówczas obowiązujący do dziś tytuł. Ten niezwykle efektowny utwór ma wiele zalet fantastycznego rzemiosła orkiestrowego Straussa, zawiera też stylizacje wiedeńskiego walca, a także parodystycznie traktowane motywy z Tristana i Izoldy oraz Walkirii Richarda Wagnera. Mimo że sam kompozytor miał do swojego dzieła stosunek ambiwalentny, Burleska znalazła się w programie ważnej dla niego wizyty w Londynie w 1947 roku.

Grzegorz Michalski


Johannes Brahms, po porażce źle przyjętego przez publiczność i krytykę I Koncertu fortepianowego (1859), przez niemal dwie dekady nie przedstawił nowego dzieła z udziałem wielkiej orkiestry. Choć pierwszą ze swych czterech symfonii zaczął szkicować już w 1855 roku, to wykonanie jej ostatecznej wersji miało miejsce ponad 20 lat później, w roku 1876! Przyjęto ją wówczas z entuzjazmem, a wielu krytyków porównywało ją z dziełami Ludwiga van Beethovena, nazywając emfatycznie „Dziesiątą” – ku pewnej irytacji samego autora, który istotnie wielbił ostatniego z klasyków i czuł się jego duchowym spadkobiercą, ale na pewno nie epigonem. Mimo zewnętrznie klasycznych rysów, Symfonia c-moll nasycona jest arcyromantyczną ekspresją. Ogromne wrażenie robi otwierająca dzieło introdukcja na tle miarowych niczym bicie serca uderzeń w kotły. Zewnętrznym odwołaniem do Beethovena jest podniosły, hymniczny charakter głównego tematu finału, który zdaje się nawiązywać do melodii Ody do radości z jego IX Symfonii.

Piotr Maculewicz


"O czym gramy?" - wprowadzenie do koncertu poprowadzi Piotr Maculewicz (Uniwersytet Warszawski).
Zapraszamy w piątek, 19.05, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

Zamknij

Charles Richard-Hamelin

Laureat II nagrody oraz nagrody Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty podczas XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015), Kanadyjczyk Charles Richard-Hamelin jest jednym z najważniejszych pianistów swojego pokolenia. Zdobył także II nagrodę na Montreal International Musical Competition (2014) oraz III nagrodę podczas Seoul International Music Competition w Korei Południowej. Został odznaczony L’Ordre des arts et des lettres du Québec oraz prestiżową Career Development Award przyznawaną przez Women’s Musical Club z Toronto.

Występował podczas wielu prestiżowych festiwali, takich jak Festival International de Piano de La Roque d’Anthéron we Francji, Praska Wiosna, Festiwal „Chopin i jego Europa” w Warszawie czy kanadyjski Festival de Lanaudiere. Jako solista koncertował z ponad pięćdziesięcioma zespołami, w tym z wiodącymi orkiestrami symfonicznymi w Kanadzie (m.in. z Montrealu, Toronto, Ottawy, Quebec, Edmonton, Calgary), a także z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonią Varsovią, Singapore Symphony Orchestra, Korean National Symphony Orchestra, meksykańską La Orquesta Filarmónica de la UNAM (OFUNAM), Les Violons du Roy oraz I Musici de Montréal pod batutą takich dyrygentów, jak Kent Nagano, Rafael Payare, Antoni Wit, Vasily Petrenko, Jacek Kaspszyk, Aziz Shokhakimov, Peter Oundjian, Jacques Lacombe, Fabien Gabel, Bernard Labadie, Carlo Rizzi, John Storgards, Alexander Prior, Giancarlo Guerrero, Jonathan Cohen, Christoph Campestrini, Lan Shui i Jean-Marie Zeitouni.

Charles Richard-Hamelin jest absolwentem McGill University, Yale School of Music oraz Conservatoire de musique de Montréal, gdzie kształcił się pod kierunkiem Paula Surdulescu, Sary Laimon, Borisa Bermana, André Laplante’a i Jeana Saulniera.

Pianista nagrał ponad dziesięć albumów, wszystkie pod szyldem wytwórni Analekta. Pięć z nich poświęconych jest głównie solowym utworom fortepianowym Fryderyka Chopina. Nagrał również jego obydwa koncerty fortepianowe (z Orchestre symphonique de Montréal pod dyrekcją Kenta Nagano) oraz koncerty fortepianowe Wolfganga Amadeusa Mozarta: Es-dur KV 482 i c-moll KV 491 (z Les Violons du Roy pod batutą Jonathana Cohena). Jego nagrania zdobyły kilka nagród Félix oraz JUNO Award 2022, a także szerokie uznanie krytyków na całym świecie.

 

[2023]