Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Nicolas Altstaedt, fot. Marco Borggreve

Koncert wiolonczelowy C-dur Josepha Haydna powstał w okresie jego działalności w służbie u księcia Esterházyego, którego dwór dysponował znakomitą orkiestrą. Haydn komponował dla niej symfonie, ale też – jako że wśród muzyków byli wybitni wirtuozi – repertuar koncertujący na różne instrumenty. Pełen wdzięku i typowej dla Haydna lekkości utwór należy do tej grupy, a jego adresatem był najpewniej książęcy wiolonczelista, Joseph Weigl.

Numeracja symfonii Roberta Schumanna nie odzwierciedla ich chronologii – Druga powstała w istocie jako trzecia (tuż po Symfonii d-moll, opublikowanej jako Czwarta). Autor tworzył ją w latach 1845–1846, będąc w złym stanie ducha. W tym heroicznym dziele dostrzegano więc odzwierciedlenie jego rozterek i wyraz muzycznego eskapizmu, wiary w odmianę losu. Elegijne, obfitujące w piękne kantyleny Adagio espressivo to z kolei przykład lirycznego, romantycznego oblicza Schumanna. Prawykonanie Symfonii pod batutą Feliksa Mendelssohna, prowadzącego orkiestrę lipskiego Gewandhausu, odbyło się 5 listopada 1846 roku.

Sándor Veress, uczeń i współpracownik Béli Bartóka i Zoltána Kodálya, podobnie jak oni tworzył muzykę inspirowaną folklorem. Jego żywiołowe Tańce transylwańskie zyskały popularność dzięki szwajcarskiemu dyrygentowi Paulowi Sacherowi, który pomagał Veressowi w pierwszych latach jego powojennej emigracji w Szwajcarii.

Piotr Maculewicz


"O czym gramy?" - wprowadzenie do koncertu poprowadzi Jacek Marczyński, publicysta i krytyk muzyczny dziennika „Rzeczpospolita”.
Zapraszamy w piątek, 13.01, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

Na koncert zaprasza TAVEX – Sponsor Roku Filharmonii Narodowej
Tavex
Zamknij

Nicolas Altstaedt

Wiolonczelista niemiecko-francuskiego pochodzenia jest obecnie jednym z najbardziej rozchwytywanych i wszechstronnych artystów na świecie. Jako solista, dyrygent oraz dyrektor artystyczny Haydn Philharmonie i Kammermusikfest Lockenhaus wykonuje rozległy repertuar od muzyki dawnej po współczesną, zarówno na instrumentach historycznych, jak i współczesnych.

W sezonie 2022/2023 Nicolas Altstaedt zadebiutował z Budapest Festival Orchestra pod dyrekcją Ivána Fischera, a także z Seoul Philharmonic Orchestra podczas tournée po Europie (dyr. Osmo Vänskä). Zaplanowane na ten czas zobowiązania artysty obejmują ponadto koncerty z Sydney Symphony Orchestra, Seattle Symphony, Staatskapelle Berlin, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Belgian National Orchestra, Kioi Hall Chamber Orchestra Tokyo, a także ponowne występy z Il Giardino Armonico, New Zealand Symphony Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Orquesta Sinfónica de Galicia oraz Münchener Kammerorchester. W roli dyrygenta Nicolas Altstaedt zadebiutuje z Budapest Festival Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz Kyoto Symphony Orchestra.

Od czasu swego wysoce uznanego debiutu z Wiener Philharmoniker pod dyrekcją Gustava Dudamela podczas Lucerne Festival, Nicolas Altstaedt regularnie występuje z najsłynniejszymi orkiestrami świata, m.in. Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Tonhalle-Orchester Zürich, London Philharmonic Orchestra, Münchner Philharmoniker, tokijskimi NHK Symphony Orchestra i Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, waszyngtońską National Symphony Orchestra, Detroit Symphony Orchestra, wszystkimi orkiestrami BBC, Orchestre Philharmonique de Radio France i Orchestre National de France, a także Rotterdam Philharmonic Orchestra pod batutą takich dyrygentów, jak Esa-Pekka Salonen, Christoph Eschenbach, sir Roger Norrington, Andrew Manze, François-Xavier Roth, Lahav Shani i Robin Ticciati. W repertuarze wykonywanym na instrumentach historycznych występuje z takimi zespołami, jak Il Giardino Armonico, Orchestre des Champs-Elysées, Arcangelo, Academy of Ancient Music pod dyrekcją René Jacobsa, Phillippe’a Herreweghe, Andrei Marcona, Giovanniego Antoniniego i Jonathana Cohena.

 

[2023]