Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Geoffrey Paterson, fot. Benjamin Ealovega

Zdarza się czasem, że twórca zadedykuje swoje dzieło nie jednej osobie, a całej zbiorowości. Gdy Nikołaj Rimski-Korsakow przybył na pierwszą próbę Kaprysu hiszpańskiego, petersburska orkiestra miała wielokrotnie nagradzać go brawami. Wzruszony kompozytor postanowił odwdzięczyć się zespołowi równie spontanicznie, dedykując mu ten słynny, inspirowany iberyjskimi melodiami utwór.

Nieco zapomniany dziś Saverio Mercadante był jedną z ważniejszych postaci włoskiej opery XIX wieku. Stworzył ponad 60 dzieł tego gatunku, zdobywając uznanie takich twórców, jak Gioachino Rossini czy Vincenzo Bellini. Mercadante, późniejszy dyrektor słynnego konserwatorium w Neapolu – mieście walczącym o tytuł jednej z operowych stolic Europy, ma w swoim dorobku również cykl sześciu koncertów na flet, którego sam był wirtuozem. Szczególną popularność wśród wykonawców i słuchaczy zdobył drugi z tych utworów w tonacji e-moll, zachowany w wersjach na różne obsady, od kameralnej po symfoniczną. Pełne technicznych akrobacji dzieło, stanowiące nie lada wyzwanie dla solisty, obfituje w popisowe pasaże czy frazy pełne odległych skoków interwałowych, nie stroni też jednak od liryzmu rodem z operowego bel canto.

Druga i zarazem ostatnia ukończona przez Edwarda Elgara Symfonia Es-dur zaliczana jest do jego najbardziej osobistych utworów. Zadedykowana została pamięci zmarłego króla i imiennika kompozytora – Edwarda VII, syna królowej Wiktorii. Wykonane po raz pierwszy w 1911 roku późnoromantyczne dzieło pełne jest charakterystycznych dla twórcy krótkich, powtarzanych motywów oraz prób przekraczania granic tonalności. Drugą część symfonii stanowi przejmujący marsz żałobny, elegia związana być może nie tylko ze śmiercią władcy, lecz prawdopodobnie opłakująca także bardziej osobiste straty kompozytora – odejście jego dwóch bliskich przyjaciół.

Zamknij

Geoffrey Paterson

W ostatnim czasie Geoffrey Paterson dyrygował Danish National Symphony Orchestra, Symphoniker Hamburg, Aarhus Symphony Orchestra (wszystkie te zespoły zaprosiły artystę ponownie w tym sezonie) oraz Nagoya Philharmonic Orchestra. W sezonie ubiegłym występował także z Royal Liverpool Philharmonic, London Mozart Players oraz Brighton Philharmonic Orchestra w Wielkiej Brytanii, współpracował ponadto z BBC Scottish Symphony Orchestra podczas sesji studyjnych, rejestrowanych na potrzeby nagrań filmowych.

W sezonie 2024/2025 Geoffrey Paterson poprowadził Orkiestrę Filharmonii Narodowej podczas festiwalu „Warszawska Jesień”. Powróci też do swoich stałych współpracowników: London Sinfonietta, Nash Ensemble oraz Birmingham Contemporary Music Group. Artysta niezmiennie kontynuuje bliską współpracę z norweskim saksofonistą jazzowym Mariusem Nesetem, z którym wielokrotnie występował, m.in. z towarzyszeniem Musikkollegium Winterthur, a także na BBC Proms i Bergen International Music Festival. Obaj muzycy zagrają razem koncert podczas Northern Lights Festival 2025 wraz z Norwegian Arctic Philharmonic Orchestra.

Do najnowszych produkcji operowych pod batutą Geoffreya Patersona należą Sen nocy letniej Benjamina Brittena we Frankfurcie, Orphée Philipa Glassa w English National Opera, Ritratto Willema Jethsa w Dutch National Opera oraz Albert Herring Brittena w londyńskiej Royal Academy of Music w ubiegłym sezonie. Artysta dyrygował również w Bayerische Staatsoper w Monachium, Royal Danish Opera w Kopenhadze, Opera North w Leeds, Music Theatre Wales w Cardiff i podczas Glyndebourne on Tour. Jesienią 2024 roku poprowadził dwa współczesne balety w Royal Opera House Covent Garden w Londynie.

Geoffrey Paterson studiował na Uniwersytecie w Cambridge, gdzie pobierał dodatkowe lekcje kompozycji u Alexandra Goehra, a następnie kontynuował naukę w Royal Scottish Academy of Music and Drama. Po zdobyciu zarówno pierwszej nagrody, jak i nagrody publiczności w Leeds Conductors’ Competition w 2009 roku, wziął udział w mistrzowskich kursach dyrygenckich pod kierunkiem Pierre’a Bouleza podczas Lucerne Festival. W ramach Royal Opera House Jette Parker Artists Programme asystował w realizacji szerokiego repertuaru takim dyrygentom jak Antonio Pappano, Mark Elder, Andris Nelsons i Daniele Gatti. Przez dwa sezony pracował w Bayreuth jako asystent muzyczny Kirilla Petrenki przy produkcjach Pierścienia Nibelunga Richarda Wagnera.

 

[2025]