Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Paul Goodwin, fot. Carmel Bach Festival

Istnieją różne, zaskakujące rodzaje ciszy i nie mniej intrygujące próby jej „udźwiękowienia”. Jedna z pierwszych uwertur koncertowych, czyli utworu stanowiącego dzieło samo w sobie, niepoprzedzającego większej formy – Cisza morska i szczęśliwa podróż Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego – powstała z inspiracji poezją Johanna Wolfganga von Goethego i wychodzi (wbrew pozorom) od negatywnego doświadczenia bezsilności i bezruchu. Cisza na morzu dla żeglarzy oznacza bowiem brak wiatru i przerwę w podróży. Na szczęście w tej barwnej, symfonicznej opowieści, której zakończenie zdradza tytuł utworu, wszystko kończy się bezpiecznym powrotem do portu.

Przeciwieństwo ciszy – doświadczenie burzy i oberwania chmury – stało się przed trzema dekadami dla Erica Whitacre'a impulsem do skomponowania Cloudburst, kompozycji przeznaczonej na chór, fortepian i perkusję, będącej dźwiękową celebracją uwalnianej w przyrodzie energii. 

By uczcić 400. rocznicę wynalezienia prasy drukarskiej przez Johannesa Gutenberga, Felix Mendelssohn-Bartholdy skomponował monumentalną kantatę na trójkę solistów, chór, organy i orkiestrę, określoną pośmiertnie jako II Symfonia „Lobgesang” („Pieśń pochwalna”). Po rozbudowanej, trzyczęściowej sinfonii następuje szereg wokalno-instrumentalnych segmentów do tekstów zaczerpniętych z Biblii, najsłynniejszej bodaj księgi wydanej w mogunckiej oficynie.

Zamknij

Lydia Teuscher

Lydia Teuscher urodziła się we Fryburgu w Niemczech. Studiowała w Royal Welsh College of Music & Drama oraz na Hochschule für Musik w Mannheimie.

Do najważniejszych wydarzeń z jej udziałem w sezonie artystycznym 2023/2024 należały role Eudoksji w Gensericus oder Sieg der Schönheit Georga Philippa Telemanna podczas Magdeburger Telemann-Festtage, a także wykonanie Mesjasza Georga Friedricha Händla z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra pod batutą Bernarda Labadiego, Pór roku Josepha Haydna z Tapiola Sinfonietta pod dyrekcją Matthew Hallsa, występ z Netherlands Radio Filharmonisch Orkest pod kierownictwem Jana Willema de Vrienda, a także wykonanie Oratorium na Boże Narodzenie Johanna Sebastiana Bacha z Orchestre de Chambre de Lausanne pod dyrekcją Diega Fasolisa.

Ostatnie występy artystki obejmują rolę Estrelli w koncertowym wykonaniu opery Alfonso und Estrella Franza Schuberta z Helsinki Baroque Orchestra pod dyrekcją Aapa Häkkinena, Quattro pezzi sacri Giuseppe Verdiego z Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks pod batutą Christiana Thielemanna, Stworzenia świata Haydna ze Scottish Chamber Orchestra pod dyrekcją Maxima Emelyanycheva, II Symfonii Gustava Mahlera z Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya pod kierownictwem Kazushiego Ony oraz Ein deutsches Requiem Johannesa Brahmsa z Philharmonia Zürich pod batutą Gianandrei Nosedy.

Na scenie operowej Lydia Teuscher wcieliła się w rolę Paminy w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta podczas Salzburg Mozartwoche, Festiwalu d’Aix-en-Provence, w Teatrze Bolszoj, Bayerische Staatsoper oraz Deutsche Staatsoper w Berlinie. Wystąpiła również jako Zuzanna w Weselu Figara Mozarta na Glyndebourne Festival, w Semperoper Dresden, Staatstheater Karlsruhe oraz w Hyogo Performing Arts Center w Japonii. Artystka wystąpiła także jako Anusia w Wolnym strzelcu Carla Marii von Webera w Opernhaus Zürich, Héro w Béatrice et Bénédict Hectora Berlioza podczas Saito Kinen Festival w Japonii, Zerlina w Don Giovannim Mozarta w Teatrze Bolszoj oraz Małgosia w Jasiu i Małgosi Engelberta Humperdincka na Glyndebourne Festival, w Semperoper Dresden i na Saito Kinen Festival.

 

[2025]