Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Leszek Możdżer, fot. Sisi Cecylia

Jerzy Maksymiuk i Leszek Możdżer należą do najbardziej intrygujących osobistości współczesnego życia muzycznego w Polsce, chociaż ich działalność koncertowa nie ogranicza się do granic kraju. Pierwszy z nich kojarzy się przede wszystkim z repertuarem muzyki poważnej, drugi – z jazzem. Pretekstem do ich nadzwyczajnego spotkania na estradzie Filharmonii Narodowej będzie wspólne wykonanie Koncertu fortepianowego F-dur George’a Gershwina – kompozytora, który przed stu laty efektownie połączył oba te światy. W kontekście swoich jazzowych inspiracji pisał: „starałem się przede wszystkim wyrazić siebie, następnie zaś Amerykę. Z jakiegoś powodu czułem, że to jedno i to samo”.

Fascynację „młodego geniusza, który uczył się szybko” – jak pisano o Gershwinie – budzili również kompozytorzy francuscy przełomu XIX i XX wieku, a zwłaszcza Claude Debussy. Jego kipiący kolorami poemat taneczny Jeux (Gry) skomponowany został dla słynnego zespołu baletowego Siergieja Diagilewa i miał nieszczęście być po raz pierwszy wykonany tuż przed burzliwą premierą Święta wiosny Igora Strawińskiego, która pochłonęła całą uwagę paryskiej publiczności i krytyki. Fabuła baletu opowiadała o trojce tancerzy, wieczornej grze w tenisa i – kluczowym dla rozwoju akcji – zagubieniu piłki.

Ekscytujący program koncertu dopełni spektakularne Bolero Maurice’a Ravela – najsłynniejsza bodaj egzemplifikacja orkiestrowego crescenda.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Jerzy Maksymiuk

Urodził się w Grodnie w 1936 roku. Ukończył studia muzyczne w klasach kompo-zycji, fortepianu i dyrygentury. W 1972 roku założył Polską Orkiestrę Kameralną, uznaną przez wielu krytyków za jedną z najlepszych orkiestr na świecie. W 1975 roku został pierwszym dyrygentem Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. W latach 1983–1991 kierował BBC Scottish Symphony Orchestra, a za osiągniecia z tym zespołem otrzymał tytuł Conductor Laureate (dyrygent honorowy).

W 1990 roku Jerzy Maksymiuk rozpoczął współpracę z English National Opera. Dyry-gował wieloma znakomitymi zespołami, takimi jak London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Orchestre National de France i Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.

Artysta jest propagatorem muzyki współczesnej –dokonał premier około 200 utwo-rów w różnych krajach. Nagrał ponad 100 płyt dla takich wytwórni, jak EMI, Hyperion i Naxos. Został uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Gramophone Award – Best Concerto of the Year (1992). Jest jednym z dwóch polskich artystów odznaczonych złotym medalem za popularyzowanie muzyki Edwarda Elgara.

Jerzy Maksymiuk jest również kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, baletów, pieśni i muzyki filmowej do około 200 filmów. Z ostatnich lat pochodzą utwory, takie jak Liście gdzieniegdzie spadające na orkiestrę kameralną (2011), Vers per archi na orkiestrę smyczkową (2014), Arbor vitae II na sopran, trzy akordeony i orkiestrę kameralną (2018), Gdy marzenia płoną na trzy akordeony (2021). Jest także autorem ścieżki dźwiękowej (2011) do filmu niemego Mania z udziałem Poli Negri i wielu innych.

Artysta został uhonorowany wieloma odznaczeniami m.in. Krzyżem Komandor-skim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. Przyznano mu także nagrody Super Wiktor i Złoty Fryderyk. W 1990 roku otrzymał tytuł doctora honoris causa od University of Strathclyde w Glasgow, w  2017  roku  – od Uniwersytetu w  Białymstoku, w  2021  roku  – od Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, a w październiku 2023 roku tytuł ten nadał mu Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest Honorowym Obywatelem Miasta Białegostoku.

 

[2024]