Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Leszek Możdżer, fot. Sisi Cecylia

Jerzy Maksymiuk i Leszek Możdżer należą do najbardziej intrygujących osobistości współczesnego życia muzycznego w Polsce, chociaż ich działalność koncertowa nie ogranicza się do granic kraju. Pierwszy z nich kojarzy się przede wszystkim z repertuarem muzyki poważnej, drugi – z jazzem. Pretekstem do ich nadzwyczajnego spotkania na estradzie Filharmonii Narodowej będzie wspólne wykonanie Koncertu fortepianowego F-dur George’a Gershwina – kompozytora, który przed stu laty efektownie połączył oba te światy. W kontekście swoich jazzowych inspiracji pisał: „starałem się przede wszystkim wyrazić siebie, następnie zaś Amerykę. Z jakiegoś powodu czułem, że to jedno i to samo”.

Fascynację „młodego geniusza, który uczył się szybko” – jak pisano o Gershwinie – budzili również kompozytorzy francuscy przełomu XIX i XX wieku, a zwłaszcza Claude Debussy. Jego kipiący kolorami poemat taneczny Jeux (Gry) skomponowany został dla słynnego zespołu baletowego Siergieja Diagilewa i miał nieszczęście być po raz pierwszy wykonany tuż przed burzliwą premierą Święta wiosny Igora Strawińskiego, która pochłonęła całą uwagę paryskiej publiczności i krytyki. Fabuła baletu opowiadała o trojce tancerzy, wieczornej grze w tenisa i – kluczowym dla rozwoju akcji – zagubieniu piłki.

Ekscytujący program koncertu dopełni spektakularne Bolero Maurice’a Ravela – najsłynniejsza bodaj egzemplifikacja orkiestrowego crescenda.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Leszek Możdżer

Jeden z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych (pianista, kompozytor, aranżer). Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (1996). Laureat licznych nagród, m.in.: im. Krzysztofa Komedy (1992), Grand Prix „Jazz Melomani” (1997), a także zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach (1994), zdobywca Paszportu „Polityki” (2004), nagród przemysłu fonograficznego Fryderyki (1998, 1999, 2011) oraz wielokrotny laureat plebiscytów i konkursów muzycznych czasopism („Jazz Forum”, „Jazz Juniors” i innych).

Artysta ma na swoim koncie ponad 100 płyt, które nagrywał z najwybitniejszymi polskimi muzykami jazzowymi, takimi jak Tomasz Stańko (Pożegnanie z Marią, 1994), Janusz Muniak (One and Four, 1997), Michał Urbaniak (Live in Holy City, 1996), Piotr Wojtasik (m.in. Lonely Town, 1995), Adam Pierończyk (m.in. Live in Sofia, 1998), Henryk Miśkiewicz (Ja nie chcę spać, 1999), Anna Maria Jopek (m.in. Barefoot, 2000). Brał udział podczas rejestracji płyty Requiem dla mojego przyjaciela oraz 10 łatwych utworów na fortepian Zbigniewa Preisnera. Od lat współpracuje z Janem A.P. Kaczmarkiem. Album Kaczmarek by Możdżer zdobył nagrodę Fryderyk (2011).

Pianista koncertował i nagrywał z wieloma wybitnymi muzykami, takimi jak David Friesen, Pat Metheny, Arthur Blythe, Buster Williams, Billy Harper, Joe Lovano, Archi Shepp, David Liebman, Charles Fox, Lester Bowie, David Gilmour, Marcus Miller, John Scofield, Steve Swallow, Eddie Daniels, Tan Dun.

Leszek Możdżer tworzy trio z Larsem Danielssonem i Zoharem Fresco, z którymi regularnie nagrywa albumy (wielokrotnie nagradzane). Jest kompozytorem muzyki teatralnej i filmowej. Jego ścieżka dźwiękowa do filmu Macieja Pieprzycy Ikar. Legenda Mietka Kosza otrzymała liczne wyróżnienia, a w tym nagrodę 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Orły 2020.

Od 2011 roku Leszek Możdżer jest dyrektorem artystycznym Enter Enea Music Festival w Poznaniu. W 2013 roku artysta otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.

 

[2023]