Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Władysław Kłosiewicz, fot. Honorata Karapuda

Zagadkowe miano IV Symfonii (1916) Carla Nielsena „det uudslukkelige” – „nieugaszalna” czy „niegasnąca” (ale też „nienasycona”), interpretować można przez pryzmat autorskiego komentarza, w którym duński kompozytor podkreśla, że pragnął stworzyć muzyczną wizję nieprzezwyciężonej woli życia, wiecznie się odradzającego. Ekspresyjne, porywające dzieło (ze sławną „bitwą kotłów” w finale) było też wyrazem lęku w obliczu coraz bardziej przerażająco rozwijającej się I wojny światowej.

Wielka polska klawesynistka Wanda Landowska, niezwykle zasłużona dla renesansu muzyki dawnej na początku XX wieku, zwróciła uwagę kompozytorów na potencjał długo zapomnianego klawesynu, inspirując powstanie wielu nowych dzieł. Zwięzły i wdzięczny, żartobliwie neobarokowy Koncert Bohuslava Martinů powstał w 1935 roku dla uczennicy Landowskiej, Marcelle de Lacour, powiększając ciekawy i bogaty repertuar tego rodzaju dzieł komponowanych w okresie międzywojennym.

To, co najpiękniejsze i najbardziej charakterystyczne w muzyce łotewskiego kompozytora Pēterisa Vasksa, obecne jest w jego Musica serena na orkiestrę smyczkową (2015) – utworze postromantycznym w wyrazie, wyróżniającym się silną emocjonalnością i łagodnością eufonii. Utwór powstał dla uczczenia 70. rocznicy urodzin fińskiego dyrygenta Juhy Kangasa, przyjaciela kompozytora.
 

Piotr Maculewicz

 

"O czym gramy?" - wprowadzenie do koncertu poprowadzi Stefan Münch (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej).
Zapraszamy w piątek, 3.02, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

Zamknij

Władysław Kłosiewicz

Studiował w Akademii Muzycznej w Warszawie i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Jest ostatnim uczniem Ruggera Gerlina (1899–1983) – najbliższego współpracownika Wandy Landowskiej. Zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Dijon (1983) i w Monachium (ARD, 1984).

Koncertował w Belgii, Brazylii, Chinach, Czechach, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Libanie, Niemczech, Portugalii, Rosji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, na Węgrzech i we Włoszech. Występował m.in. podczas Flanders Festival, Festival Oude Muziek Utrecht, Festival de Paris, Cheltenham Music Festival i Al Bustan Festival w Bejrucie. Współpracował z takimi artystami, jak Frans Brüggen, Roger Norrington, Nikolaus Harnoncourt, René Jacobs, Thomas Hengelbrock, Yehudi Menuhin, Henryk Szeryng oraz z zespołami: Freiburger Barockorchester, Armonico Tributo Austria i Orchestra of the Age of Enlightenment. Jest pierwszym klawesynistą, który podczas jednego recitalu w Carnegie Hall (2018) wykonał Sześć partit Johanna Sebastiana Bacha.

Jego dorobek fonograficzny obejmuje m.in. Partity, Suity angielskie, Suity francuskieWariacje Goldbergowskie Bacha, utwory Johanna Jacoba Frobergera i Domenica Scarlattiego, wszystkie dzieła klawesynowe Louisa Couperina i Jeana-Philippe’a Rameau oraz wszystkie utwory Françoisa Couperina (13 CD).

W latach 1993–2017 był związany z Warszawską Operą Kameralną, w której sprawował kierownictwo artystyczne orkiestry barokowej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Z zespołem tym dokonał pierwszej polskiej realizacji wszystkich zachowanych oper Claudia Monteverdiego: Orfeusz, Powrót Ulissesa do ojczyznyKoronacja Poppei, a także jego nieszporów Vespro della Beata Vergine. Prowadził także od klawesynu m.in. opery Imeneo, Rinaldo, Juliusz CezarAriodante Georga Friedricha Händla.

W latach 1987–2004 pracował jako profesor zwyczajny w Univerität für Musik und darstellende Kunst Graz, gdzie prowadził klasę klawesynu; wykładał też na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i Orderem Świętego Stanisława I klasy.

 

[2023]