Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Mathew Halls, fot. Benjamin Ealovega

Końcowy takt VII Symfonii C-dur Jeana Sibeliusa został porównany przez dyrygenta Colina Davisa do zamykania wieka trumny. Chociaż po jej napisaniu wielki Fin miał przed sobą jeszcze ponad 30 lat życia, to jest to jeden z ostatnich ukończonych przez niego utworów. Nietypowa jednoczęściowa forma utworu, mającego nosić pierwotnie tytuł „Fantasia Sinfonica”, stała się interpretacyjnym wyzwaniem dla krytyków i analityków. Co wymowne, badacze, którzy zgodnie określili dzieło rewolucyjnym, różnili się w uzasadnieniach swojego osądu.

Mroczna opera Benjamina Brittena Peter Grimes, opowiadająca o rybaku posądzonym o zabójstwo młodocianego czeladnika, zawiera nad wyraz udane instrumentalne interludia, które w nieco zmienionej kolejności i z niewielkimi przeróbkami zostały z sukcesem opublikowane jako samodzielna suita orkiestrowa niedługo po premierze opery w 1945 roku. Składają się na nie Świt – ilustracja spokojnego morza, Niedzielny poranek z imitowanym przez waltornię odgłosem bijących kościelnych dzwonów, majestatyczny nokturn Światło księżyca i śmiertelnie przerażająca Burza.

VIII Symfonia Ludwiga van Beethovena spotkała się z mniej ciepłym przyjęciem od Siódmej, ponieważ – jak skomentować miał ten fakt urażony kompozytor – „Ósma jest lepsza”. Niewątpliwie Beethoven włożył w nią więcej pracy niż w poprzedniczkę, o czym świadczą pozostawione szkice. Wykonana po raz pierwszy pod batutą coraz gorzej słyszącego autora w Wiedniu w 1814 roku, nie została nikomu zadedykowana, co związane było być może z chłodną recepcją dzieła „lepszego” od VII Symfonii.

 

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Matthew Halls

Szef Tampere Philharmonic Orchestra od sierpnia 2023 roku. W sezonie 2024/2025 występuje m.in. z Atlanta Symphony Orchestra, SWR Symphonieorchester, Kammerakademie Potsdam, Tonkünstler-Orchester (Niederösterreich), Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Belgian National Orchestra i Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, prezentując szeroki repertuar – od muzyki Georga Friedricha Händla i Jeana-Philippe’a Rameau po dzieła Antona Brucknera i Jeana Sibeliusa.

Najważniejsze wydarzenia poprzednich dwóch sezonów obejmowały występy z Finnish Radio Symphony Orchestra, Wiener Symphoniker, Gulbenkian Orchestra, Houston Symphony, Stavanger Symphony Orchestra, Mozarteumorchester Salzburg, Indianapolis Symphony Orchestra, Residentie Orkest i Estonian National Symphony Orchestra, z którymi niejednokrotnie już współpracował, a także debiuty z Minnesota Orchestra, Orchestre de chambre de Paris, Tapiola Sinfonietta i Antwerp Symphony Orchestra.

Mając doświadczenie w wykonawstwie muzyki dawnej, Matthew Halls był jednym z pierwszych dyrygentów gościnnych zespołu Nikolausa Harnoncourta – Concentus Musicus Wien. Od tego czasu dyrygował barokowymi i klasycznymi dziełami z Chicago Symphony Orchestra, Cleveland Orchestra, Philadelphia Orchestra, Seattle Symphony i wieloma innymi. Dyskografia artysty obejmuje m.in. koncerty klawesynowe Johanna Sebastiana Bacha dyrygowane od instrumentu solowego, premierowe nagranie Parnasso in Festa Händla oraz oratoria WielkanocneWniebowstąpienie Bacha.

 

[2025]