Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Olga Pasiecznik, fot. Andrzej Świetlik

Jeden z najważniejszych ukraińskich kompozytorów, Borys Latoszynski, napisał swój poemat symfoniczny Grażyna dokładnie w stulecie śmierci Adama Mickiewicza. Latoszynski przyczynił się do rozwoju nowoczesnej muzyki ukraińskiej, tworząc własną szkołę kompozytorską. Grażyna to dzieło programowe i głęboko osadzone – podobnie jak cała twórczość jej autora – w tradycji narodowej.

Métaboles – orkiestrowe dzieło Henriego Dutilleux, po raz pierwszy zostało wykonane w 1965 roku. Dutilleux, wieloletni przyjaciel Witolda Lutosławskiego, zadedykował swój utwór George’owi Szellowi, szefowi słynnej Cleveland Orchestra, w 40. Rocznicę jej działalności.

Olga Pasiecznik wraz z prowadzoną przez Vincenta Kozlovskiego Orkiestrą Filharmonii Narodowej zaprezentuje inne francuskie dzieło – powstały w latach dwudziestych XX wieku cykl Chants d’Auvergne (Pieśni z Owernii) Josepha Canteloube’a, kompozytora i etnografa muzycznego. Zebrane i opracowane na głos i orkiestrę ludowe pieśni z regionu owernijskiego urzekają pięknem melodycznym i cieszą się zasłużoną popularnością.

Dyl Sowizdrzał – wędrowny błazen i plebejski kpiarz ze średniowiecznych niemieckich podań ludowych – stał się bohaterem jednego z wielkich poematów Richarda Straussa. To jedyne w jego twórczości symfonicznej dzieło o zdecydowanie komicznym charakterze. Kompozycja olśniewa orkiestrowymi barwami i brawurowo prowadzoną muzyczną narracją.

Urszula Ciołkiewicz-Latek

Zamknij

Olga Pasiecznik

Urodzona w Ukrainie, kształciła się w Konserwatorium w Kijowie oraz w warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). W 1992 roku, podczas studiów w Warszawie, zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, a cztery lata później w Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu (Pamina w Czarodziejskim flecie Mozarta).

Ma na koncie ponad 50 partii operowych, m.in. w dziełach Monteverdiego, Glucka, Händla, Mozarta, Webera, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych. Występowała na najbardziej prestiżowych scenach świata, takich jak m.in. Opéra Bastille / Palais Garnier, Théâtre du Châtelet, Salle Pleyel (Paryż), Concertgebouw (Amsterdam), Komische Oper Berlin, Konzerthaus Berlin, Berliner Philharmonie, Elbphilharmonie Hamburg, Teatro Real, Auditorio Nacional de Música (Madryt), Bayerische Staatsoper, Münchner Philharmonie, Palais des Beaux-Arts, Théâtre de la Monnaie (Bruksela), Theater an der Wien, Bregenzer Festspiele, Grand Théâtre de Geneve, Finnish National Opera, Flemish Opera, Suntory Hall (Tokio) oraz Teatr Wielki — Opera Narodowa w Warszawie.

Wykonywała dzieła oratoryjne i symfoniczne w ważnych salach koncertowych we wszystkich niemal krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Chinach, Japonii i Australii. Śpiewała z najwybitniejszymi orkiestrami pod batutą takich mistrzów, jak lvor Bolton, Andrzej Boreyko, Frans Brüggen, Jean-Claude Casadesus, Marcus Creed, René Jacobs, Dmitri Jurowski, Roy Goodman, Christopher Hogwood, Heinz Holliger, Philippe Herreweghe, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Jean-Claude Malgoire, Marc Minkowski, Kazushi Ono, Andrew Parrott, Krzysztof Penderecki, Trevor Pinnock, Marcello Viotti, Antoni Wit, Massimo Zanetti. Występuje również w repertuarze kameralnym, recitalach oraz w duecie z siostrą – pianistką Natalią Pasiecznik.

W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 60 płyt CD i DVD, dokonała również licznych nagrań radiowo-telewizyjnych.

 

[2022]