Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Hannu Lintu, fot. Veikko Kähkönen

Szanowni Państwo,

informujemy, że z powodu choroby Baiba Skride nie wystąpi w koncertach symfonicznych 24 i 25 lutego 2023. Partię solową w Koncercie skrzypcowym op. 33 Carla Nielsena wykona Johan Dalene.

 

Poemat symfoniczny Don Juan był dziełem dwudziestoczteroletniego Ryszarda Straussa, pierwszym z serii dziewięciu programowych utworów symfonicznych, nawiązujących do formy utrwalonej w muzyce przez Berlioza i Liszta. Impulsem i inspiracją poetycką był tu wiersz romantycznego poety austriackiego Nikolausa Lenaua, którego wybrane strofy kompozytor umieścił na partyturze swego dzieła. Przedstawiają one nie cynicznego uwodziciela, lecz symbol radości życia, pełnej młodzieńczego zapału i nie cofającej się przed niczym namiętności. Pierwsze wykonanie dzieła Straussa miało miejsce w Weimarze 11 listopada 1889 roku, pod batutą kompozytora, i przyniosło mu wielki i trwały sukces.

Ludwik Erhardt


Praca nad Koncertem skrzypcowym op. 33 nie była dla Carla Nielsena łatwym procesem. Utwór dedykowany węgierskiemu skrzypkowi – Emilowi Telmányi’emu, zięciowi kompozytora – powstał w 1911 roku. Nielsen rozpoczął pracę latem, gdy na zaproszenie Niny Grieg (wdowy po najsłynniejszym norweskim kompozytorze) odwiedził posiadłość Troldhaugen w Bergen. Dążąc do osiągnięcia „najwyższej jedności”, łączącej „treść i ładunek popularny, pokazowy, ale nie powierzchowny” kompozytor odszedł od tradycyjnej, trzyczęściowej formy. Wymagający materiał utworu podzielony został na dwie części: każdą otwiera wolny wstęp z rozbudowaną partią solisty, po czym następuje zasadniczy ustęp w szybszym tempie, stanowiący pełnoprawny dialog wirtuozerii z orkiestrowym patosem.

Skomponowany w 2023 roku utwór Ivana Vrublevskyi’ego Moment of Silence, dedykowany ofiarom rosyjskiej agresji na Ukrainę, zostanie wykonany po raz pierwszy przez Orkiestrę Filharmonii Narodowej, dokładnie w rocznicę od rozpoczęcia wojennej napaści. Monometria – podporządkowanie całego planu rytmicznego jednej wartości rytmicznej – przebijająca z dźwięków partytury skłania do refleksji, przywołując skojarzenia z narastającym biciem zranionego serca.

Jan Lech


Mając w pamięci awantury z 1883 roku, towarzyszące pierwszemu wykonaniu III Symfonii F-dur op. 90, Brahms wybrał na miejsce narodzin IV Symfonii e-moll op. 98 Meiningen, niewielkie miasto w środkowych Niemczech, które w owym czasie słynęło z doskonałego teatru dramatycznego i świetnej orkiestry, prowadzonej przez Hansa von Bülowa. Podczas koncertu 25 października 1885 roku IV Symfonia podbiła serca słuchaczy, którzy zażądali powtórzenia trzeciej części (Allegro giocoso), ustępu o nietypowej budowie: brak w nim tria, czyli kontrastującej części środkowej. Z kolei Finał ma postać passacaglii z trzydziestoma dwoma wariacjami, których temat pochodzi z kantaty Johanna Sebastiana Bacha Nach dir, Herr, verlanget mich BWV 150, co licznym interpretatorom dało asumpt do rozważania niejasnej kwestii religijności kompozytora.

Ludwik Erhardt

Na koncert zaprasza PGE Polska Grupa Energetyczna – Mecenas Roku Filharmonii Narodowej
Zamknij

Johan Dalene

Laureat prestiżowej Norwegian Soloist Prize oraz nagrody głównej na Carl Nielsen International Competition w 2019 roku. W sezonie 2022/2023 zaplanował debiutancki występ na BBC Proms wraz z BBC Symphony Orchestra pod batutą Jordana de Souzy. Po raz pierwszy zagra także z orkiestrą Gewandhaus Leipzig kierowaną przez Sakariego Oramę, Czech Philharmonic Orchestra pod batutą Semyona Bychkova, San Francisco Symphony pod dyrekcją Esy-Pekki Salonena, London Philharmonic Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, Danish National Radio Symphony Orchestra, Lucerne Sinfonieorchester oraz Royal Liverpool Philharmonic. Artysta powróci także do występów ze Swedish Radio Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic (prawykonanie utworu autorstwa Tebogo Monnakgotli), Gothenburg Symphony Orchestra, Swedish Chamber Orchestra, Gavle Symphony i New Japan Philharmonic.

Artysta otrzymał tytuł Rising Star przyznawany przez European Concert Hall Organisation (ECHO), w efekcie czego występował w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy, brał także udział w aktywnościach edukacyjnych i społecznych w różnych miastach sieci ECHO. W latach 2019–2022 był zdobywcą tytułu BBC New Generation Artist. Nagrywa wyłącznie dla wydawnictwa BIS. Jego trzecia płyta, która ukazała się w marcu 2022 roku, zawiera koncerty skrzypcowe Carla Nielsena i Jeana Sibeliusa, zarejestrowane wraz z Royal Stockholm Philharmonic pod batutą Johna Storgårdsa. Pierwsza płyta, którą nagrał Johan Dalene, stanowiła rejestrację koncertów skrzypcowych Piotra Czajkowskiego i Samuela Barbera, a artyście towarzyszyła Norrköping Symphony Orchestra. Drugi album skrzypka z kameralną muzyką skandynawską ukazał się wiosną 2021 roku i zdobył prestiżową nagrodę Diapason D’Or.

Johan Dalene rozpoczął naukę gry na skrzypcach w wieku czterech lat, a jego profesjonalny debiut miał miejsce trzy lata później. Latem 2016 roku został studentem rezydentem szwajcarskiego Verbier Festival, a w roku 2018 został przyjęty do norweskiego programu Crescendo. Artysta studiuje w Royal College of Music w Sztokholmie pod kierunkiem Pera Enokssona, a także u Janine Jansen. Brał udział w kursach mistrzowskich, które prowadzili Dora Schwarzberg, Pamela Frank, Gerhard Schulz i Henning Kraggerud. Otrzymał liczne stypendia przyznawane przez Royal Swedish Academy of Music, został także doceniony przez Queen Ingrid’s Honorary Scholarship. Artysta jest laureatem The Håkan Mogren Foundation Prize oraz Rolf Wirténs Kulturpris. Gra na skrzypcach Stradivariusa z 1736 roku, uprzejmie wypożyczonych przez Anders Sveaas’ Charitable Foundation.

 

[2023]