Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Hannu Lintu, fot. Veikko Kähkönen

Szanowni Państwo,

informujemy, że z powodu choroby Baiba Skride nie wystąpi w koncertach symfonicznych 24 i 25 lutego 2023. Partię solową w Koncercie skrzypcowym op. 33 Carla Nielsena wykona Johan Dalene.

 

Poemat symfoniczny Don Juan był dziełem dwudziestoczteroletniego Ryszarda Straussa, pierwszym z serii dziewięciu programowych utworów symfonicznych, nawiązujących do formy utrwalonej w muzyce przez Berlioza i Liszta. Impulsem i inspiracją poetycką był tu wiersz romantycznego poety austriackiego Nikolausa Lenaua, którego wybrane strofy kompozytor umieścił na partyturze swego dzieła. Przedstawiają one nie cynicznego uwodziciela, lecz symbol radości życia, pełnej młodzieńczego zapału i nie cofającej się przed niczym namiętności. Pierwsze wykonanie dzieła Straussa miało miejsce w Weimarze 11 listopada 1889 roku, pod batutą kompozytora, i przyniosło mu wielki i trwały sukces.

Ludwik Erhardt


Praca nad Koncertem skrzypcowym op. 33 nie była dla Carla Nielsena łatwym procesem. Utwór dedykowany węgierskiemu skrzypkowi – Emilowi Telmányi’emu, zięciowi kompozytora – powstał w 1911 roku. Nielsen rozpoczął pracę latem, gdy na zaproszenie Niny Grieg (wdowy po najsłynniejszym norweskim kompozytorze) odwiedził posiadłość Troldhaugen w Bergen. Dążąc do osiągnięcia „najwyższej jedności”, łączącej „treść i ładunek popularny, pokazowy, ale nie powierzchowny” kompozytor odszedł od tradycyjnej, trzyczęściowej formy. Wymagający materiał utworu podzielony został na dwie części: każdą otwiera wolny wstęp z rozbudowaną partią solisty, po czym następuje zasadniczy ustęp w szybszym tempie, stanowiący pełnoprawny dialog wirtuozerii z orkiestrowym patosem.

Skomponowany w 2023 roku utwór Ivana Vrublevskyi’ego Moment of Silence, dedykowany ofiarom rosyjskiej agresji na Ukrainę, zostanie wykonany po raz pierwszy przez Orkiestrę Filharmonii Narodowej, dokładnie w rocznicę od rozpoczęcia wojennej napaści. Monometria – podporządkowanie całego planu rytmicznego jednej wartości rytmicznej – przebijająca z dźwięków partytury skłania do refleksji, przywołując skojarzenia z narastającym biciem zranionego serca.

Jan Lech


Mając w pamięci awantury z 1883 roku, towarzyszące pierwszemu wykonaniu III Symfonii F-dur op. 90, Brahms wybrał na miejsce narodzin IV Symfonii e-moll op. 98 Meiningen, niewielkie miasto w środkowych Niemczech, które w owym czasie słynęło z doskonałego teatru dramatycznego i świetnej orkiestry, prowadzonej przez Hansa von Bülowa. Podczas koncertu 25 października 1885 roku IV Symfonia podbiła serca słuchaczy, którzy zażądali powtórzenia trzeciej części (Allegro giocoso), ustępu o nietypowej budowie: brak w nim tria, czyli kontrastującej części środkowej. Z kolei Finał ma postać passacaglii z trzydziestoma dwoma wariacjami, których temat pochodzi z kantaty Johanna Sebastiana Bacha Nach dir, Herr, verlanget mich BWV 150, co licznym interpretatorom dało asumpt do rozważania niejasnej kwestii religijności kompozytora.

Ludwik Erhardt

Na koncert zaprasza PGE Polska Grupa Energetyczna – Mecenas Roku Filharmonii Narodowej
Zamknij

Orkiestra Filharmonii Narodowej

Pierwszy koncert w wykonaniu Filharmonii Warszawskiej odbył się 5 listopada 1901 roku w nowo wybudowanym gmachu. Orkiestrą dyrygował współzałożyciel Filharmonii, jej pierwszy dyrektor muzyczny i dyrygent – Emil Młynarski, a jako solista wystąpił Ignacy Jan Paderewski, mąż stanu, kompozytor i pianista, znajdujący się wówczas u szczytu światowej kariery, jeden z fundatorów Filharmonii. Wykonał on swój Koncert fortepianowy a-moll oraz utwory solowe Fryderyka Chopina. Program koncertu zawierał ponadto dzieła Moniuszki, Żeleńskiego, Noskowskiego i Stojowskiego.

Filharmonia Warszawska w krótkim czasie osiągnęła wysoki poziom, przyciągając wybitnych artystów z całego świata. Już przed I wojną światową i w okresie międzywojennym stała się głównym ośrodkiem życia muzycznego w Polsce oraz jedną z najbardziej liczących się instytucji muzycznych w Europie. Wystąpili tutaj niemal wszyscy słynni dyrygenci i soliści tamtych czasów, m.in. Claudio Arrau, Edvard Grieg, Arthur Honegger, Vladimir Horowitz, Bronisław Huberman, Wilhelm Kempff, Otto Klemperer, Siergiej Prokofiew, Siergiej Rachmaninow, Maurice Ravel, Artur Rodziński, Artur Rubinstein, Pablo Sarasate i Richard Strauss.

W pierwszych latach powojennych Filharmonią Warszawską kierowali m.in. Olgierd Straszyński i Andrzej Panufnik. W styczniu 1950 roku dyrektorem i głównym dyrygentem został Witold Rowicki, który podjął się dzieła zorganizowania nowego zespołu. Pomimo trudnych warunków pracy, związanych z brakiem własnej siedziby (koncerty odbywały się m.in. w halach sportowych i teatrach), Orkiestra – dzięki staraniom Rowickiego – stała się czołowym zespołem w Polsce.

21 lutego 1955 roku nastąpiło otwarcie nowego gmachu Filharmonii przy ulicy Jasnej, wzniesionego w miejscu jej wcześniejszej siedziby, zniszczonej nalotami niemieckimi. W tym dniu Filharmonia Warszawska otrzymała miano Filharmonii Narodowej. Nazwa ta podkreślała status najważniejszej instytucji muzycznej w Polsce.

W latach 1955–1958 Orkiestrą kierował Bohdan Wodiczko, wybitny promotor muzyki współczesnej, z którym współpracowali m.in. Arnold Rezler i Stanisław Skrowaczewski. Skład Orkiestry został wówczas zmieniony i powiększony. Ogromne powodzenie, jakim cieszyły się wykonania muzyki XX wieku, przyczyniło się do powstania w Filharmonii Narodowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, który z czasem stał się jednym z najważniejszych festiwali tego rodzaju na świecie.

W 1958 roku Witold Rowicki został ponownie mianowany dyrektorem artystycznym i pierwszym dyrygentem Filharmonii. Stanowisko to zajmował do 1977 roku. Jako dyrygenci współpracowali w tym czasie z Filharmonią Stanisław Wisłocki i Andrzej Markowski. W okresie sprawowania funkcji dyrektora przez Rowickiego zagraniczne wyjazdy koncertowe i występy w prestiżowych salach na całym świecie weszły na stałe do harmonogramu artystycznego Orkiestry.

1 lipca 1977 roku dyrektorem artystycznym i dyrygentem Filharmonii Narodowej został Kazimierz Kord, który zajmował to stanowisko do końca roku 2001 – jubileuszu stulecia Filharmonii w Warszawie. W latach 1979–1990 zastępcą dyrektora i dyrygentem Filharmonii Narodowej był Tadeusz Strugała. Kazimierz Kord od początku swojej pracy z Orkiestrą kładł nacisk na wzbogacenie repertuaru, dzięki czemu w programie kolejnych sezonów artystycznych znalazły się nie tylko dzieła symfoniczne, lecz także wielkie formy oratoryjne i operowe oraz wiele utworów muzyki współczesnej. Nowym przedsięwzięciem stał się cykl koncertów „Filharmonia Narodowa prezentuje”, nagrywanych na żywo i utrwalanych na płytach przez Polskie Nagrania; organizowano również koncerty z udziałem dyplomantów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Kazimierz Kord wraz z Witoldem Lutosławskim byli pomysłodawcami krótkich, kilkudniowych festiwali muzyki współczesnej, którym za punkt wyjścia posłużyła idea spotkania rożnych dyscyplin sztuki. Pierwszy taki festiwal odbył się już po śmierci kompozytora i na jego cześć został nazwany „Forum Lutosławskiego”.

Od 2002 do 2013 roku funkcje dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej pełnił Antoni Wit, który kontynuował linię repertuarową swojego poprzednika, wzbogacając ją o jeszcze większą obecność muzyki polskiej, często wykonywanej przez zagranicznych artystów. Pod jego batutą zespoły Filharmonii Narodowej nagrały ponad 50 płyt, w tym prawie 40 dla wytworni Naxos. Albumy te otrzymały wiele nagród z prestiżową Grammy 2013 na czele, a prezentowały głownie dzieła polskich kompozytorów (Karłowicza, Szymanowskiego, Lutosławskiego, Pendereckiego, Goreckiego i Kilara). Antoni Wit swoją kadencję zakończył występem z Orkiestrą Filharmonii Narodowej (po raz pierwszy w jej historii) na festiwalu BBC Proms w Londynie w sierpniu 2013 roku.

Od sezonu 2013/2014 stanowisko dyrektora artystycznego – odpowiedzialnego za rozwój zespołów, kształtowanie repertuaru i dobór artystów gościnnych – zajmował Jacek Kaspszyk. Historyczny koncert pod jego batutą z udziałem Krystiana Zimermana podczas „Warszawskiej Jesieni” 2013 stał się jedną z kulminacji Roku Lutosławskiego (wykonano Koncert fortepianowy i III Symfonię Kompozytora); Kaspszyk otrzymał wówczas nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Wydarzenie. Poprowadził również pierwsze w historii Filharmonii koncerty transmitowane przez internet.

Orkiestra pod jego batutą nagrała sześć płyt – dla Warner Classics: z dziełami Wajnberga (2014), Brahmsa i Bacha (orkiestracje Schonberga, 2015), Szymanowskiego (2017) oraz koncertami skrzypcowymi Wieniawskiego i Szostakowicza z solistką Bomsori Kim (2017), album z muzyką polską (Młynarski, Wajnberg, Penderecki, 2018), a dla Deutsche Grammophon z utworami Chopina, w których partie solowe grał Ingolf Wunder (2015). Od sezonu 2019/2020 stanowisko dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej zajmuje Andrzej Boreyko.

Orkiestra Filharmonii Narodowej odbyła niemal 150 tournée na pięciu kontynentach. Występowała we wszystkich najważniejszych salach koncertowych świata, gorąco oklaskiwana przez słuchaczy i chwalona przez krytyków muzycznych za doskonałe, charyzmatyczne wykonania. Zespół uczestniczył również w wielu prestiżowych międzynarodowych festiwalach, m.in. w Wiedniu, Berlinie, Pradze, Bergen, Lucernie, Montreux, Moskwie, Brukseli, Florencji, Bordeaux, Atenach, Nantes (La Folle Journee), Bilbao, Lizbonie i Tokio. Orkiestra Filharmonii Narodowej regularnie bierze udział w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowym Festiwalu „Chopin i Jego Europa” czy Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Nagrywa dla Polskiego Radia, polskich i zagranicznych wytworni płytowych oraz na potrzeby filmu. Od 2016 roku Filharmonia Narodowa transmituje wybrane koncerty przez internet.

 

[2023]