Koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert symfoniczny
Antoni Wit, fot. Juliusz Multarzyński

Stulecie Związku Kompozytorów Polskich 
i
Osiemdziesięciolecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego


 

Biblijny motyw drabiny Jakubowej stanowił kuszące źródło inspiracji dla licznych malarzy, którzy w najrozmaitszy sposób przedstawiali wspinających się po niej aniołów oraz górującego na jej szczycie Boga. Podobnie w dziełach literackich odnajdujemy różnorodne interpretacje drabiny jako metaforę drogi. Jak jednak przełożyć ten symbol na język muzyki? Podjął się tego w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku Krzysztof Penderecki. W kontekście jego twórczości Przebudzenie Jakuba stanowiło jeden z ostatnich szczebli na drodze od sonoryzmu ku inspiracjom neoromantycznym. Podczas gdy kompozycja ta zamykała symbolicznie pewien etap polskiej awangardy, III Symfonia Karola Szymanowskiego, skomponowana w drugiej dekadzie XX wieku, otwierała wówczas szeroko jej wrota. Kompozytor, zainspirowany kulturą Bliskiego Wschodu, posłużył się w niej poezją suficką w przekładzie Tadeusza Micińskiego. Niebywała inwencja Szymanowskiego pozwoliła stworzyć mu mistyczny, bardzo sugestywny – choć niejako wyśniony – obraz Orientu.

Doskonały łącznik między Szymanowskim a Pendereckim stanowić będzie jedna z najczęściej wykonywanych na świecie kompozycji innego wielkiego klasyka muzyki polskiej. Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego powstał w połowie XX wieku dla Orkiestry Filharmonii Warszawskiej, oczekującej na odbudowę swojej zniszczonej w czasie wojny siedziby. Czerpiąc z polskiego folkloru, Lutosławski stworzył zupełnie swobodną gatunkową parafrazę Koncertu na orkiestrę Béli Bartóka, która w niczym nie ustępuje pierwowzorowi.
 

 

Bartłomiej Gembicki

Osiemdziesięciolecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
PWM jubileusz bw
Stulecie Związku Kompozytorów Polskich
ZKP 100 Związek Kompozytorów Polskich
Zamknij

Rafał Bartmiński

Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach wydziału wokalno-aktorskiego w klasie Eugeniusza Sąsiadka. Laureat Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2001) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (2007).

Już podczas studiów rozpoczął działalność koncertową, biorąc udział m.in. w Mszy h-moll i Magnificacie Johanna Sebastiana Bacha, Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta. Na scenie operowej zadebiutował w 2002 roku jako Leński (Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego) w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, z którym od tego czasu stale współpracuje, śpiewając takie partie, jak Tamino (Czarodziejski flet Mozarta), Ismaele (Nabucco Giuseppe Verdiego), Tamburmajor (Wozzeck Albana Berga), Borys (Katia Kabanowa Leoša Janáčka), Pinkerton (Madame Butterfly Giacoma Pucciniego), Duca (Rigoletto Verdiego), Madwoman (Curlew River Benjamina Brittena), Stefan (Straszny dwór Stanisława Moniuszki) i Jontek (Halka Moniuszki). Artysta występował też w Operze Wrocławskiej, Krakowskiej, Podlaskiej, a także w Rydze, Wiesbaden, Madrycie (Teatro Real), Moskwie (Teatr Bolszoj), Paryżu (Théâtre du Châtelet, Opéra Bastille), Linzu i Wuppertalu.

Wielokrotnie brał udział w wykonaniach dzieł Krzysztofa Pendereckiego (Te Deum, Kosmogonia, Credo, Siedem bram Jerozolimy, Polskie Requiem).

Rafał Bartmiński koncertował pod batutą znakomitych dyrygentów, takich jak Gabriel Chmura, Teodor Currentzis, Miguel Ángel Gómez Martínez, Tomas Hanus, Mariss Jansons, Jacek Kaspszyk, Hannu Lintu, Marc Minkowski, Krzysztof Penderecki, Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Andrzej Straszyński, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski i Alberto Zedda. Współpracował ze znanymi reżyserami – Davidem Aldenem, Dmitrijem Czerniakowem, Andrzejem Domalikiem, Krystyną Jandą, Tomaszem Koniną, Jakobem Peters-Messerem, Maciejem Prusem, Mariuszem Trelińskim, Krzysztofem Warlikowskim, Michałem Znanieckim, Krzysztofem Zanussim i innymi.

 

[2023]